Dvanáct fotek z DISKU
Stmívá se. Prší. Zloději kradou. Prostitutky okupují náměstí, bezdomovci nádraží, dealeři park a štamgasti hospodu. Diváci, převážně mladá generace, netrpělivě postávají v předsálí DISKu, kde 11. a 14. října 2002 byly v české premiéře s úspěchem uvedeny, ve vlastním překladu (Martina Schlegelová-rovněž dramaturgie, Marie Špalová a Kristina Šplíchalová), Ravenhillovy Polaroidy. 19:30. Dveře se otevírají. Dav se hrne do sálu a urychleně zaplňuje hlediště.
CVAK - bzzzzzz
Scéna jednoduchá. Několik bílých přenosných panelů (pro DISK typické), nejnutnější rekvizity, tu a tam projekce, nasvícení. Vše velice jednoduché – naprosto funkční, atmosférytvorné. CVAK
Kostýmy současné, různorodé, barevně skvěle sladěné. Reprezentují a podtrhují jednotlivé figury. CVAK Celá výprava pochází z dílny Lukáše Kuchinky, studenta katedry alternativního a loutkového divadla. CVAK – bzzzzzz
Strhující dynamické tempo. Byt, střih. Park, nemocnice, bar, letiště, kancelář, střih, střih, střih. Dvanáct obrazů ze současného života. Místo střídá místo, osudy hrdinů, tak či onak k sobě vázaných minulostí, se vzájemně proplétají, ovlivňují, doplňují. Všichni jsou naprosto svobodní a tím také velmi zranitelní. Postaveni v extrémní situace, jednají odpovídajícím způsobem. Naprostá ztráta víry, chamtivost, nenasytnost, sobectví, přetvářka, kariérismus, politikaření, násilí. Nedostatek jakýchkoli hodnot. Sex a drogy, jako zboží denní spotřeby. A hlavně mamon, peníze jakožto všemocný, všudypřítomný vladař. Modelováni prostředím v němž žijí, procházejí určitým charakterovým vývojem. Přátelství, láska, pomoc bližnímu. Člověk. Dobro v.s. zlo. Černá v.s. bílá. Hledání pravdy. Hledání sebesama. Pátrání po smyslu života. CVAK
Bývalý levicový extrémista Nik (Marek Němec) se po patnáctiletém pobytu ve věznici vrací do pro něj naprosto nepochopitelného nového světa devadesátých let. Do světa, kde telefonní automaty jsou na kartu, kde lidi místo demonstrací zajímají taneční kluby, kde jeho bývalá přítelkyně Helen (Tereza Hofová) dělá politickou kariéru, jeho hlavní nepřítel - muž, kterého se v minulosti pokusil zabít, je mecenášem mladých umělců, vlastní miliardy a stále hledá svého vraha, a kde frčí extáze a všichni jsou „happy“. Mimo to je tu ještě mladá striptérka Naďa (Barbora Seidlová) se svými přáteli, zvláště dvěma, mladým homosexuálním exhibicionistou Viktorem (Ladislav Hampl) a nevyléčitelně nemocným Timem (Dan Špinar), do níž se zamiluje. Happyend? Příběh s otevřeným koncem bez veškerých definitivních závěrů. Individuální prostor pro každého diváka. CVAK
Snaha o naprosto věrohodnou reflexi dnešního světa. Šest postav, šest archetypů s nimiž ve svém životě občas přijde do styku každý z nás. CVAK –bzzzzzzZkrátka a dobře „Coolness“ – nový , hojně diskutovaný, na popularitě získávající styl. Přes Velkou Británii a Německo dorážející a na české divadelní scéně se zvolna zabydlující. (Ravenhill: Shopping and Fucking, Faust (Faust je mrtev); Mayenburg; Kane; Crimp atd.) Jednoduché dialogy, vulgarismy, sex, drogy, násilí. Kritika společnosti bez radikálních řešení. Pouze a jenom odkrytí mnoha různých cest ze stávající krize. CVAK -bzzzzzz
Hudba taneční. Přesná, trefná, opět jednoduchá, atmosférytvorná. Výborným způsobem dokresluje jednotlivá prostředí v nichž probíhá děj. Přímo „na míru“ jí inscenaci „ušil“ Dj Next. CVAK – bzzzzzz
Přesná a pevná režie, vycházející z naprosto pochopeného a dokonale zvládnutého textu. Jasná představa o čem a proč „dělat“ toto dílo. Žádná samoúčelná jevištní exhibice. Poctivá příprava režijní i dramaturgická. Tím vším předčila např. Michala Dočekala a jeho režii „Shopping and fucking“ v Ústí nad Labem. Vhodné typové obsazení a citlivá práce s herci. Umě využité všechny výtvarné, hudební i pohybové prvky. Nečekané nápady, zajímavé myšlenky, skvělá práce s temporytmem celého představení. Dodře sestavený tvůrčí tým. U začínající režisérky (Natália Deáková) věc nanejvýš chvályhodná. CVAK
Na deštivé obloze nejvíce zazářili: Barbora Seidlová- charismatická, energická, uvolněná, živě a bezprostředně jednající s naprosto dokonale zvládnutou dramatickou postavou.
Ladislav Hampl - pohybově bravurně ztvárňující svoji figuru, s velmi dobrým využitím vnitřních i vnějších charakteristických rysů. Marek Němec - rozvážný, klidný, civilně jednající, pozorně naslouchající kolegy a neustále s nimi v kontakt vstupující.
Ani ostatní se ale za svůj výkon rozhodně nemusejí stydět a s čistým svědomím se mohou ucházet o divadelní angažmá. CVAK, CVAK-bzzzzzz
Tak tohle je ten příběh s happyendem … tohle je ten „šťastnej svět“ CVAK –bzzzzzz
Diváci plni nejrůznějších myšlenek opouštějí sál. Štamgasti plni alkoholu opouštějí putyky, dealeři parky, bezdomovci nádraží, lehké děvy náměstí. Zloději kradou. Stále prší.
TIP!
Časopis 22 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
KYTICE, MY HOMELAND: Universum MATKY
Erbenova KYTICE se dočkala další dramatizace, tentokrát ji v premiéře uvedlo Divadlo Vzlet. Pod režií a úpravo ...celý článek
Recyclus coitus: neotřelé a mladé vidění světa
Divadelní soubor Maso krůtí představil v prostoru NoD svůj nový projekt RECYCLUS COITUS. Název projektu nemohl ...celý článek
EGBDF: nevšední a hluboký zážitek
Městské divadlo Zlín je známé svou objevnou dramaturgií a častým uváděním českých novinek. Inscenace EGBDF (KD ...celý článek
Časopis 22 - sekce
HUDBA
Devět křížů: kámen o kámen
Městské divadlo Brno uvádí od roku 2022 starou legendu o ukrutném mordu. Téma je velmi lákavé, zejména pokud b celý článek
OPERA/ TANEC
Bubeníček International Ballet Gala
Významný sólista a choreograf Jiří Bubeníček pořádá v Praze slavnostní galavečer s názvem Bubeníček Internatio celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Životy slavných - Edvard Munch
Munch
Čtyři tváře jednoho z největších umělců své doby. Norské životopisné drama (2023). Hrají: A. Ekker St celý článek