Lidice v DOXu
autor: archiv
zvětšit obrázekPozoruhodný projekt vznikl v Centru současného umění, v galerii DOX na základě britského filmu o vyhlazení Lidic nacisty 10. června 1942 v odvetě za atentát na Reinharda Heydricha, zorganizovaný českým odbojem.
V západní Evropě vyvolala zpráva o lidické tragédii vlnu pobouření, které se později odrazilo v básních, románech, symfoniích nebo filmech připomínajících památku Lidic. Tato díla tematizovala zánik vesnice ve snaze pochopit události, které se zde odehrály a připomenout je světu. Na lidickou tragédii okamžitě zareagovala britská vláda, která využila filmové médium jako nástroj ke zrekonstruování události tak, jako by se odehrála v Británii.
Během pouhých několika týdnů po tragédii začal pokus o převedení příběhu Lidic na filmové plátno. Snímek vznikl v jižním Walesu za podpory britského Ministerstva informací. V září 1942 přijel štáb filmového studia Crown Film Unit do oblasti Swansea Valley, do vesničky Cwmgïedd poblíž města Ystradgynlais. Pod vedením umělce, básníka a režiséra Humphreyho Jenningse se začal natáčet krátký film, ve kterém znovu ožil osud Lidic. Film The Silent Village (Ztichlá vesnice) z roku 1943 nejen že připomínal nedávnou tragédii, ale stal se i symbolem možné budoucnosti, která by přinesla ztrátu svobody a smrt.
Výstava a doprovodná publikace zachycují specifické vztahy místa a času, které byly hlavním tématem Jenningsova filmu. Umělci Paolo Ventura, Peter Finnemore a spisovatelka Rachel Trezise reagují na tento film, který je rekonstrukcí lidických hrůz, ale i popisem života ve Walesu na začátku 40. let 20. století. Autoři zdůrazňují sílu příběhu a generační paměti prostřednictvím různých způsobů vyprávění a vytváří tak fiktivní a komplexní emocionální pouto s historickými událostmi.
Výstavu doplňuje videoinstalace Jana Kaplana 10:35, jejíž název odkazuje k času, kdy došlo k atentátu na Reinharda Heydricha. Tento projekt čerpá z filmu Jana a Krystyny Kaplanových SS-3: Atentát na Reinharda Heydricha (1992), který užívá podobnou uměleckou strategii dramatizace historie jako The Silent Village, ale na rozdíl od Jenningsova filmu jí doplňuje archivními záběry.
Jenningsův pozoruhodný film, který spojuje hrané scény s realitou, zaujímá čelné místo ve filmovém zobrazení Walesu a zůstává významným příkladem průkopnického využití dokumentárního filmu ve službách státu. Filmové a narativní prostředky použité ve filmu se rovněž vztahují k principům dokumentu v současném umění. Právě mezi oficiální a neoficiální verzí historie se mohou vynořit nové vypravěčské postupy rozvíjející historickou imaginaci a nabízející způsoby, jak lépe reflektovat význam zobrazování minulosti a lépe porozumět podmínkám, ve kterých vznikají a jsou rozšiřovány rozdílné pohledy na historii.
Výstava v galerii DOX The Silent Village, která vznikla ve spolupráci s Ffotogallery a University of Wales v Newportu, potrvá do 9. dubna 2012.
TIP!
Časopis 39 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Retrospektivní výstava fotografky Jarcovjákové
Retrospektivní výstava představí tvorbu fotografky Libuše Jarcovjákové, která přes půl století přirozeně a živ ...celý článek
Časopis 39 - sekce
DIVADLO
Festival 4 + 4 dny v pohybu odkrývá svá Místa činu
Mezinárodní festival současného umění 4+4 dny v pohybu, který se uskuteční v Praze ve dnech 4. až 13. října 20 celý článek
HUDBA
Michal David pro svou ženu připravil krásné překvapení
Oblíbený hitmaker Michal David slaví čtyřicáté výročí od seznámení s manželkou Marcelou. Na oslavu jubilea si celý článek
OPERA/ TANEC
Prodaná nevěsta z Met
B. Smetana: Prodaná nevěsta z Met
Komická opera o třech dějstvích v anglickém překladu Tonyho Harrisona (19 celý článek