zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Jan Kotěra. Ohlasy lidového umění. Po stopách moderny

Z výstavy (Zdroj: archiv MG)

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Výstava představí poprvé vedle sebe dva zakladatele moderní architektury na našem území - Jana Kotěru a Dušana Jurkoviče jako tvůrce, kteří každý svým vlastním způsobem ctili lidové umění jako důležitý zdroj inspirace moderní architektury a uměleckého řemesla.

Zakladatel moderní architektury Jan Kotěra, (1871 - 1923), brněnský rodák, patřil do okruhu přátel a obdivovatelů Dušana Jurkoviče. Oba ctili lidové umění jako důležitý zdroj inspirace moderní architektury a uměleckého řemesla. Jurkovič měl toto vštípeno už výchovou rodičů, ve své tvorbě se postupně propracovával ke stále více "akademičtějšímu" způsobu práce s tímto inspiračním zdrojem. Jan Kotěra naopak vnímal lidové umění výhradně z pozice akademického tvůrce. Semperovský požadavek nechat se inspirovat lidovou tvorbou si osvojil během studia u Otto Wagnera ve Vídni. Při návratu do Prahy se ocitl v pozici, kdy musel nacházet nová umělecká vyjádření, kterými by ukázal cestu svým žákům, ale i vrstevníkům. Inspiraci lidovým uměním nebylo možné se vyhnout. Pražské prostředí stále se upínající k Národopisné výstavě 1895 to přímo vyžadovalo. Kotěrova tvorba na počátku 20. století nese řadu forem převzatých z lidového umění.

Svůj obdiv Jurkovičovi Kotěra jasně deklaroval, především to bylo v obraně Jurkovičova konceptu budování lázeňského města Luhačovic. Po dostavbě vlastní vily Dušana Jurkoviče také zadal svým žákům téma klausurní práce: dům z korku.Výstava poukazuje na tu polohu Kotěrovy tvorby, kdy se vztah k lidovému umění projevil nejvíce. Jednotlivé realizace jsou rozděleny do významově spojených skupin podle architektova přístupu k práci s lidovými motivy. Téma "česká" vila je prezentováno na realizacích jako je Trmalova vila v Praze (1902), Tonderova vila v St. Gilgen (1905) a Suchardova vila v Praze-Bubenči (1906-1907). Téma implementace lidového stylu v "národních" stavbách se odráží v příkladech Národního domu v Prostějově (1905-1907) a Muzea v Hradci Králové (1906-1913).

V přijímacím salonu Jurkovičovy vily, který už Jurkovič sám vnímal jako výstavní pokoj, kde se návštěvníci měli seznamovat s podobou moderního bydlení ve formě zařízeného pokoje, je vystaven Kotěrův nábytek pro jídelnu Franty Anýže z roku 1907 ze sbírek Moravské galerie v Brně. Jedná se o pozoruhodný modernistický soubor vídeňských forem.

Výstava o Janu Kotěrovi pořádaná Moravskou galerií v Brně v Jurkovičově vile potrvá do 30. září 2012.

23.4.2012 15:04:19 Helena Kozlová | rubrika - Výstavy

Časopis 25 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Proč bychom se netěšili na Smetanu (MdB)

Články v rubrice - Výstavy

Žádný pocit netrvá věčně

Žádný pocit netrvá věčně

Mezinárodní skupinová výstava Žádný pocit netrvá věčně. Sbírka solidarity ve Skopji vychází z jedinečné sbírky ...celý článek


Alšova galerie roste a intenzivně posiluje vášeň pro umění

Belvedere na Hluboké – Let It GROW Again!

Alšova jihočeská galerie představuje rozsáhlý výstavní projekt s názvem Belvedere na Hluboké – Let It GR ...celý článek



Časopis 25 - sekce

HUDBA

Hudební tipy 25. týden

Zuzana Navarová

Pijácká romance pro Waldemara Matušku
Poetické lidové písničky zpívá a všechny role hraje známý a populární celý článek

další články...