Letní slavnosti staré hudby 2012
autor: archiv
zvětšit obrázekVýbušnost, silné emoce i dramatický náboj vyvěrající z historické události nabídne úvodní večer 13. ročníku mezinárodního hudebního festivalu Letní slavnosti staré hudby. V polovině července se – příznačně ve Španělském sále Pražského hradu – publikum přeneslo do atmosféry vášnivého Španělska 16. a 17. století. Stalo se tak v režii proslulého souboru Forma Antiqva, který sehrál dramatizaci slavné španělsko-francouzské bitvy u Pavie (1525). „Jeviště však bude kolbištěm hudebním, kde se muzikanti s bravurou ohánějí smyčci, kytarami, bubny či píšťalami,“ vysvětluje ředitelka festivalu Markéta Semerádová. V programu nazvaném BATALLA představí skvělí muzikanti výbušnou hudbu Španělů Antonia Cabezóna, Sebastiána Aguilery de Heredia, Pabla Bruna a italské raně barokní skladby Adriana Banchieriho, Marca Uccelliniho a Andrei Falconieriho. Španělská Forma Antiqva v čele s uměleckým vedoucím Aarónem Zapicem patří mezi nejvýznamnější evropské soubory se zaměřením na hudbu období baroka.
Letní měsíce jsou tradičním obdobím putování za neobyčejnými zážitky. Krásu hudby 16. až 18. století v autentickém podání mohli návštěvníci festivalu obdivovat až do 6. srpna 2012 celkem osmkrát. V rozmezí čtyř týdnů nabízejí pořadatelé originální výlety za hudbou našich předků v unikátních historických sálech na různých místech Prahy – na Pražském hradě, Novoměstské radnici, zámku Troja či v klášteře sv. Anežky České.
Rozmanitý program obsáhne vedle španělského baroka například lyriku středověkých trubadúrů v podání Hany Blažíkové a Barbory Sojkové. Ozvuky portugalského fada nabídne ansámbl Os Músicos do Tejo, slavné instrumentální koncerty německých mistrů představí Akademie für Alte Musik Berlin, uhrančiví bratři Zapicové rozproudí festivalové publikum barokní taneční hudbou z jižní Evropy a virtuózní skladby z doby Boccacciova Dekameronu zahraje Ensemble Unicorn. Jedním z vrcholů festivalu bude komediální představení Compagnie Scapinove líčící putování potulného rytíře dona Quijota a jeho věrného sluhy Sancha Panzy. A o velkolepý závěr se pak postará sopranistku světového formátu Olga Pasiecznik, jež přednese árie ze slavných anglických barokních oper.
Mottem letošního ročníku festivalu Letní slavnosti staré hudby, který mapuje hudební bohatství historických uměleckých slohů, je „Metamorphosis“. „V programové skladbě jsme se zaměřili na motiv proměny jako na všudypřítomný, jednotící rys dějin západní hudby. Odkazuje k jeho nesčetným hudebním, literárním i výtvarným zpracováním, ať už ve smyslu přímé inspirace ovidiovskou tématikou v textech vokálních skladeb, nebo ve smyslu formální proměny hudebních žánrů a stylů, jejich vzájemného kontrastu a prolínání,“ objasňuje Markéta Semerádová. Letošní dramaturgie představuje metamorfózy z mnoha různých úhlů: od metafory a divadelní přeměny v Purcellově Královně víl nebo Cervantesově Donu Quijotovi až ke stylistickým proměnám v hudbě velikánů německého a italského baroka či ve středověké hudbě.
Hned dva dny po slavnostním zahájení nabídl festivalový program strhující večer protkaný hudebními vzpomínkami na 17. a 18. století. 21. července se v Míčovně Pražského hradu, která byla dějištěm turnajů v pozdně renesančním tenisu a badmintonu, odehraje trojhra s názvem FANDANGO. V podání brilantních španělských bratří Zapiců (Pablo – barokní kytara, Daniel – teorba, Aarón – cembalo a varhany) zazní toccaty, passacaglie, folíe a zejména bujará fandanga velkých španělských mistrů José Blasca de Nebra, Santiaga de Murcia nebo Diega Ortize.
25. července rozezněla Rudolfovu galerii na Pražském hradě klasická díla velikánů Johana Sebastiana Bacha, Antonia Vivaldiho a George Philippa Telemanna, a to v podání nejúspěšnějšího barokního orchestru dneška, Akademie für Alte Musik Berlin. Název programu – ROZUM A CIT – poukazuje nejenom na kontrasty mezi německým řádem a italskou spontaneitou, ale také na stylové a náladové proměny v rámci díla samotného Bacha, od citové struny zaznívající v jeho Suitě h moll po harmonii řádu v Braniborském koncertu č. 5. „Akademie für Alte Musik Berlin předstoupí před české publikum poprvé a její vystoupení bude bezesporu jedním z interpretačních vrcholů festivalu,“ dodává Markéta Semerádová.
Láska, vášeň, smutek a svatá válka v tvorbě středověkých francouzských trubadúrů byla tématem dalšího z festivalových večerů, jež nese název CANSÓ DE LA CROZADA. Středověké pěvce, rytíře, šlechtice, účastníky křižáckých tažení – to vše v jednom – představí 27. července v klášteře sv. Anežky České dvojice špičkových sopranistek Hany Blažíkové a Barbory Sojkové, které také zahrají na gotickou harfu a psalterium.
V duchu jižanské citovosti proběhl také večer věnovaný portugalskému národnímu klenotu zvanému FADO – 30. července v zámku Troja. Strhující, rafinovaný program portugalského ansámblu Os Músicos do Tejo v čele se sopranistkou Anou Quintans umožní návštěvníkům sledovat předromantické kořeny tohoto tradičního baladického žánru, jenž byl v loňském roce zapsán do seznamu památek světového kulturního dědictví UNESCO. Fado v jeho současné podobě zná tuzemské publikum zejména díky jedinečné zpěvačce Marize.
Stylizovaná gesta, akrobatické kousky, taneční kroky a zpívaná čísla za originálního hudebního doprovodu nabídla 1. srpna v Divadle ABC francouzsko-česko-slovenská Compagnie Scapinove v představení DON QUIXOTE. Předivo této bravurní adaptace jednoho z nejslavnějších vyprávění všech dob osnuje těsná souhra hudebníků a herců. Původní, pro účely představení komponovaná hudba propojuje baroko s jazzem a lidovou hudbou, ale i všudypřítomnými španělskými rytmy. Muzikanti a geniální improvizátoři známí nejen v jazzovém světě – Stano Palúch a Marcel Comendant – ukážou spolu s barokní flétnistkou Janou Semerádovou, jak se zdánlivě různorodé hudební světy mohou navzájem inspirovat a spojovat v nové formy. Scéně divadla pak budou dominovat jedineční herci-komikové Bastien Ossart, Julien Cigana a Benjamin Egner. Compagnii Scapinove znají čeští diváci již od roku 2007, kdy slavila úspěch s představením Molièrových Scapinových Šibalství.
Virtuózní skladby z doby vzniku Boccacciova Dekameronu byly programem večera TRE FONTANE, jenž se uskuteční 2. srpna. Do Velkého sálu Novoměstské radnice vtančí rakouský Ensemble Unicorn v čele s fenomenálním flétnistou Michaelem Poschem, a to s hudbou z nejvýznamnějších renesančních kodexů – Torino, Rossi, Faenza či Squarcialupi.
Velkolepé zakončení festivalu nabídl program s podtitulem „sláva anglické barokní opery“, a to 6. srpna ve Španělském sále Pražského hradu, jejž rozezvučí hlas přední polské sopranistky Olgy Pasiecznik. Velká Británie byla v 17. a 18. století významným hudebním střediskem. Zásluhu na tom měli především Henry Purcell a Georg Friedrich Händel, který v Londýně dlouhodobě působil. Árie těchto dvou velikánů zazní v podání Olgy Pasiecznik a vynikající české sopranistky Hany Blažíkové, za doprovodu rezidenčního souboru Collegium Marianum. Ten navíc pro návštěvníky koncertu přichystal i orchestrální části z Händelovy Vodní hudby či Hudby pro ohňostroj. Španělský sál se tak – alespoň na krátký čas – promění v onen Kouzelný ostrov, o němž zpívá Venuše v Purcellově opeře Král Artuš.
TIP!
Časopis 45 - rubriky
Články v rubrice - Festivaly
Klavírní festival Rudolfa Firkušného 2024
Koncertem sira Andráse Schiffa bude v sobotu 2. listopadu zahájen 12. ročník Klavírního festivalu Rudolfa Firk ...celý článek
Časopis 45 - sekce
DIVADLO
Slovácké divadlo představilo tituly 80. sezóny
Slovácké divadlo v příštím roce čekají 80. narozeniny a divákům právě představilo šestici titulů, které oslavy celý článek
HUDBA
Hudební tipy 46. týden
13. komnata Terezie Kovalové
Nejznámější česká violoncellistka Terezie Kovalová bojovala s pocitem vyhoření celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Filmové tipy 46. týden
A máme, co jsme chtěli
Poslední večer Československa se stane zkouškou jedné velké federální rodiny, když n celý článek