Kleopatra vykročila správnou nohou
Nové Divadlo Broadway uvedlo svůj první muzikál Kleopatra. Hudbu komponoval Michal David, libreto pak Zdeněk Borovec, po jeho úmrtí dokončili Lucie Stropnická a Lou Fanánek Hagen. Třicet šest dějství režíroval Filip Renč, který si zároveň odbyl svůj divadelní debut.
Příběh začíná v Alexandrii na břehu Nilu roce 48 př.n.l. před palácem, kdy po bitvě u Farsala, v níž Caesar porazil Pompeje, vstupují vítězní Římané do hlavního Egyptského města.
Režisér Renč doplnil jevištní akce o filmové dotáčky, na třech projekčních plátnech, vhodně zapojených do scény, dotváří věrný kolorit příběhu. Divák tak může sledovat záběry Alexandrie, řeky Nilu, pyramid nebo Římského kolosea. Díky digitální počítačové animaci jsou dané objekty jako nové, ale nejen to, daná technologie umožnila do záběrů zapojit i obličeje jednotlivých představitelek Kleopatry. Filmový materiál se stává nedílnou součástí inscenace, po celé představení vstupuje přímo do hry podobně jako jednotlivé postavy. Dávný příběh Kleopatry nám vypráví prostřednictvím moderních prostředků.
Existence filmu je stejně efektní jako taneční čísla v choreografii Ladislava Berana. Zejména role Kobry, která Kleopatru rovněž doprovází celým příběhem. Zdařilé kostýmy Jana Kocmana a výpravná scéna Marka Hollého vytváří kompaktní a harmonický celek.
V titulní roli se 21. února 2002 představila Radka Fišarová. Musím přiznat, že pěvecky triumfovala. Nejen svým hlasovým rozsahem, ale pěveckou technikou vůbec. Zde plně zúročila své muzikálové zkušenosti z Evity a z představení Edith - vrabčák z předměstí (Divadlo J.K. Tyla Plzeň). Klobouk dolů před takovým výkonem. Další skvělý pěvecký výkon předvedla Linda Finková jako Fulvia. Z mužů si nejlépe vedl David Uličník jako Marcus Antonius a Lešek Semelka jako Apollodoros. V činoherních rolích excelovali skvělá Daniela Kolářová jako Isis a Bořík Procházka jako Jupiter. Oba coby průvodcové příběhem, zástupci božstev, dokázali divákům odlehčit tragičnost až možnou patetičnost příběhu. Dramatičnost nepostrádají ani šermířské souboje, jsou rovněž výborně zvládnuté. Méně zdařilé výkony předvedly zpěváci Jiří Helekal (Caesar) a Jan Kalousek (Rufius).
Jak dopadla hudba Michala Davida? Někteří pamětníci se možná obávali, zda půjde ve stopách spartakiádních „Poupat“ a dalších elektronických klišé, ale opak se stal pravdou – hudba dopadla na výbornou, prostě skvěle zkomponovaná. Hlavní motiv a skladba Teď královnou jsem já, je víc než zdařilá. Takových opusů obsahuje muzikál hned několik. Ani libreto nezůstalo pozadu, představuje zdařilou tečku za textařkou dráhou Zdeňka Borovce. Filip Renč nezapřel své filmařské zkušenosti, zejména při práci na retro-muzikálových Rebelech. Diváci se mohou těšit na opravdovou multimediální podívanou. Co víc si tvůrci muzikálu Kleopatra mohou přát? Kleopatra vykročila tou správnou nohou.
TIP!
Časopis 39 - rubriky
Články v rubrice - Muzikály
Fenomén Dracula dorazil do Plzně
Divadlo J. K. Tyla jako první české mimopražské divadlo uvádí legendární muzikál autorů Karla Svobody, Zdeňka ...celý článek
Časopis 39 - sekce
DIVADLO
Já, secese - Vítejte na digitální cestě
Divadlo Hybernia uvádí další multimediální projekt producenta Michala Dvořáka – JÁ, SECESE. Po úspěchu V celý článek
OPERA/ TANEC
Jiří Pokorný v nové inscenaci zkoumá vztahy
Jiří Pokorný a DEKKADANCERS uvedou novou tanečně-pohybovou inscenaci and o blízkosti i vzdálenosti mezi námi. celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Filmové drama režiséra Pedra Almodóvara
Paralelní matky
Není možné lhát věčně. Španělské drama režiséra Pedra Almodóvara o dvou ženách, jejichž osu celý článek