Mikoláš Aleš v Plzni
![](http://www.scena.cz/fota/db/cas4r2237961.jpg)
autor: Z webu
zvětšit obrázekPlzeňská Západočeská galerie uspořádala ve spolupráci se Západočeským muzeem v Plzni výstavu o zdejším působení malíře Mikoláše Alše. Mikoláš Aleš, který přijal pozvání stavitele Rudolfa Stecha, v letech 1892 až 1904 vytvořil v Plzni množství kartonů pro sgrafita a fasády soukromých domů postavených v neorenazančním a eklektickém stylu.
Dochované kartony k Alšovým plzeňským sgrafitům a freskám jsou jedním z nejvýmluvnějších autentických dokladů o umělcově obdivuhodném kreslířském nadání, o jeho ojedinělém smyslu pro monumentální tvorbu či o schopnosti tvůrčím přístupem zhodnocovat v historické malbě ikonografické prameny.
Kartony - kresebné předlohy, podle nichž vznikaly početné figurální i ornamentální kompozice na průčelích a štítech plzeňských domů - jsou však zároveň dokumentem o možnostech, které pro plné rozvinutí Alšova umění monumentální kresby přinesla nabídka architekta a stavitele Rudolfa Stecha. V propojení s informacemi z dobové korespondence vypovídají o jedinečných podmínkách a o podnětném zázemí, jehož se Alšovi v období jeho vrcholné tvorby v Plzni dostalo. Stejně tak jsou svědectvím o procesu vzniku výtvarně a stylově uceleného souboru, jehož obdobu bychom v nástěnné tvorbě v závěru 19. století v Čechách stěží hledali.
Mezi lety 1892 až 1904 navrhl Mikoláš Aleš v Plzni výzdobu pro fasády devatenácti domů, což představuje úctyhodný počet srovnatelný jen s realizacemi v Praze, kde je domů s Alšovými sgrafity přece jen nejvíc. Alšovo plzeňské působení je neodmyslitelně spjato s osobností architekta a majitele stavební kanceláře Rudolfa Stecha, který ho roku 1892 oslovil s první nabídkou spolupráce.
Všechny Alšovy návrhy byly určeny pro stavby prováděné Stechovou firmou, s výjimkou domu v Dominikánské 12, který realizovala firma Müller & Kapsa.
Aleš během svého života spolupracoval na podobných projektech s řadou architektů v Praze i ve venkovských městech, s některými i opakovaně, jako například s Antonínem Wiehlem či Dušanem Jurkovičem, ale s žádným tak intenzivně jako s Rudolfem Stechem. Aleš se podílel i na jeho mimoplzeňských zakázkách: přestavbě děkanského kostela Narození Panny Marie ve Vodňanech a hotelu U Arcivévody Františka Ferdinanda (zvaném též Hotel Dvořáček) v Písku.
Ani v jednom případě se v Plzni nejednalo o veřejnou objednávku. Zadavateli staveb byly soukromé osoby, pro něž Stechova firma stavěla činžovní domy, nebo plzeňští podnikatelé, kteří si pořizovali domy vlastní. Například František Rehwald, majitel firmy na výrobu leptaného a malovaného skla, či Jan Cingroš, majitel továrny na zpracování kamene. Blok domů v Nerudově ulici byl velkým stavebním podnikem samotného Stecha, který tu na svém pozemku stavěl činžovní domy na prodej.
Jak vyplývá z dobových pramenů, Aleš se nezabýval jen sgrafity, ale navrhoval i další dekorace domů, jako např. malované vlysy v interiéru, vitráže a výplně z leptaného skla či štukové reliéfy, které podle jeho kartonů prováděl sochař Otokar Walter. Aleš sám nikdy nepracoval přímo na fasádě, k tomu byl vždy přizván někdo z okruhu jeho osvědčených spolupracovníků, o němž se vědělo, že dodrží charakteristické rysy mistrovy pružné kresby. Jeho úloha spočívala v přípravě kartonu, z nějž se pak kresba přenášela na omítku. V Plzni Alšova sgrafita a fresky na fasádách prováděli architekt Josef Farkač a malíři Jindřich Duchoslav Krajíček a Josef Bosáček.
Plzeňské obrazy se poměrně brzy začaly nacházet ve špatném stavu. Dnes jsou sgrafita všech plzeňských domů již poněkolikáté, s větší či menší věrností, upravena a žádné vlastně přesně neodpovídá původnímu provedení. Díky často závažnému poničení, kdy odpadaly celé kusy omítky, nezvěstným kartonům a pouze černobílým fotografiím zachycujícím původní stav, mají dnešní sgrafita pozměněnou barevnost i tvary. Tři z nich už dnes neexistují. Tím se jen zvyšuje hodnota a výjimečnost původních vlastnoručních Alšových kartonů.
Výstava z díla Mikoláše Alše, kterou organizuje Západočeská galerie v Plzni, je k vidění ve výstavní síni Masné krámy do 3. listopadu 2013.
Časopis 25 - rubriky
Články v rubrice - Výstavy
Žádný pocit netrvá věčně
![Žádný pocit netrvá věčně](http://www.scena.cz/fota/db/cas4r2288739.jpg)
Mezinárodní skupinová výstava Žádný pocit netrvá věčně. Sbírka solidarity ve Skopji vychází z jedinečné sbírky ...celý článek
Alšova galerie roste a intenzivně posiluje vášeň pro umění
![Belvedere na Hluboké – Let It GROW Again!](http://www.scena.cz/fota/db/cas4r2288667.jpg)
Alšova jihočeská galerie představuje rozsáhlý výstavní projekt s názvem Belvedere na Hluboké – Let It GR ...celý článek
Časopis 25 - sekce
DIVADLO
Divadelní tipy 25. týden
![Bandité pro baladu](http://www.scena.cz/fota/db/cas1r1188621.jpg)
13. komnata Renaty Prokopové
Herečka Renata Prokopová se musela vyrovnat s tím, že oba její synové po naroz celý článek
HUDBA
Helena Vondráčková & Mark Voss: Dlouhá Noc
![Přebal alba](http://www.scena.cz/fota/db/cas2r1588662.jpg)
Zpěvačka, tanečnice, stepařka a herečka Helena Vondráčková patří několik dekád k absolutní špičce domácí hudeb celý článek
OPERA/ TANEC
Světová premiéra opery Here I am, Orlando v NdB
![Maayan Licht (Orlando) HP](http://www.scena.cz/fota/db/cas3r288615.jpg)
Vyvrcholením sezony bude v Janáčkově opeře Národního divadla Brno světová premiéra opery Here I am, Orlando po celý článek