Agnes Obel přiváží do Prahy písničky pro samotáře
autor: archiv
zvětšit obrázekPrvní koncert série Femme Fatale v roce 2014 obstará pražská premiéra dánské zpěvačky a klavíristky AGNES OBEL. Její ztišené písničkářství propojuje klavírní minimalismus s postupy nezávislého popu v duchu Tori Amos či PJ Harvey. V Berlíně usazená hudebnice si své uhrančivé balady sama píše i natáčí a tak do nich proniká atmosféra samotářského rozjímání. Několikanásobná držitelka dánských hudebních cen Agnes Obel vystoupí 9. ledna 2014 od 19:30h v Paláci Akropolis.
Koncertní série Femme Fatale se ve svém premiérovém roce 2013 rychle etablovala mezi špičku klubové nabídky v Praze a její druhý ročník odstartuje už 9. ledna. První fatální ženou, která v novém roce přijme pozvání na pódium Paláce Akropolis bude Agnes Obel, dánská písničkářka usazená v Berlíně. Aktuálně se řadí mezi nejopěvovanější interprety starého kontinentu, sbírá hudební ceny a boduje v žebříčcích - její křehká hudba postavená na klavírních melodiích ale zároveň jako by ani nepatřila do naší hlučné současnosti.
Agnes Obel na sebe výrazně upozornila před třemi lety debutovým albem Philharmonics - kolekcí skladeb postavených skoro výhradně na klavíru a hlase. Sama hudebnice přiznává výrazný vliv Erika Satieho a jeho náladového minimalismu, dalšími inspirátory byli Claude Debussy či pozdní desky PJ Harvey. Album uhranulo fanoušky nejen v rodném Dánsku, ale i v Holandsku, Belgii nebo Francii a celkově se ho prodalo bezmála půl milionu kusů. V roce 2011 za něj Agnes Obel posbírala hned pět dánských výročních hudebních cen a objevila se na nahrávkách projektů Efterklang či The Brandt Brauer Frick Ensemble.
Výrazný úspěch debutu tehdy třicetileté hudebnice byl vyvrcholením její umělecké cesty. Obel vyrostla v hudební rodině a už v útlém mládí usedla za klavír. V sedmnácti pak založila svoji první kapelu a první polovinu nulté dekády strávila v rockové skupině Sohio. V roce 2005 se rozhodla opustit Dánsko a odstěhovat se do Berlína a hudebně se vrátila k úplným začátkům - nové písničky začaly vznikat za klavírem. Když v roce 2009 zveřejnila na svém MySpace profilu skladbu Just So, ozvalo se jí hned několik nahrávacích společností a ona podepsala belgické nezávislé značce [PIAS] Recordings, kde vydávají například Dead Can Dance nebo dEUS.
Debut Philharmonics si Obel napsala, nahrála i produkovala kompletně sama a stejný postup zvolila i pro svůj druhý počin - album Aventine, které vyšlo v září roku 2013. Její ztišené noční meditace s klavírem na několika místech doprovází čelo a písničky zní jako velmi osobní zpověď někoho koho příliš nezajímá vnější svět. Deník Guardian nahrávku popsal jako "báječné podzimní album" a webový časopis Quietus v pochvalné recenzi píše o "triumfu pečlivě budované nálady". Aventine se po vydání objevilo i v britském žebříčku a zdá se, že Agnes Obel stojí před dalším velkým průlomem.
Hřejivý smutek i slastné osamění přiveze do Prahy dánská písničkářka Agnes Obel. V Paláci Akropolis vystoupí 9. ledna 2014 v rámci koncertní série Femme Fatale věnované výrazným ženským interpretkám současnosti.
TIP!
Časopis 39 - rubriky
Články v rubrice - Koncerty
Horkýže Slíže a Iné Kafe napříč Českem
Dvě slovenské kapely, které mají dlouhá léta nesčetně příznivců i u nás, vyrazí na společné turné. A vzhledem ...celý článek
Časopis 39 - sekce
DIVADLO
Činoherní klub uvádí: 2 x Karla Čapka
Činoherní klub uvádí: Přehlídku amatérských divadelních souborů pořádá Památník Šoa Praha ve spolupráci s Čino celý článek
OPERA/ TANEC
Royal Ballet Fehérvár na jevišti Divadla na Vinohradech
V neděli 22. září 2024 v 19 hodin se na jevišti Divadla na Vinohradech uskuteční mimořádné hostování maďarskéh celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Fenoménem současnosti I Am Influencer a umělá inteligence
I Am Influencer
Jsou fenoménem současnosti. V čem spočívá jejich vliv a jaké prostředky k tomu volí? Český celý článek