zvláštní poděkování
Quantcom.cz

František Skřípek – hledá zlato v kumštu

František Skřípek

autor: Scena.cz   

Nádherný secesní interiér komorního divadla neodmyslitelně patří k velkému regionálnímu stánku umění v Mladé Boleslavi. Věrní diváci zaplňují jeho sál večer co večer a to i přesto, že autor městského informačního systému na něj trochu pozapomněl – ukazatel k Městskému divadlu jsme v centrální části města neobjevili žádný.
Stávající ředitel František Skřípek měl v roce 1994 štěstí – v době, kdy se mladoboleslavská scéna osamostatňovala ze souputí s divadlem v Kladně, uspěl při výběrovém řízení. František Skřípek, herec a ředitel, tak vládne této oblastní scéně již téměř deset let.
„Byl to nejdobrodružnější začátek a konstelace, která se naskytne asi jen jednou za život. V Mladé Boleslavi stála krásná budova divadla v dobrém stavu, k tomu čtyři tisíce abonentů, peníze od města a úkol vše zabydlit a vést ku prospěchu všech,“ vzpomíná František Skřípek.

V dnešní době je vše zaběhnuté, premiéry jsou inscenovány v běžném rytmu regionálního divadla. Na jevišti se vedle osvědčených titulů najde místo i pro české premiéry. Repertoár je vyvážený, aby se divák mohl dostatečně bavit. Vedle kmenových herců alespoň jedenkrát do sezóny posílí soubor i host z Prahy. Za všechny jmenujme Bronislava Poloczka, Květu Fialovou, či Ladislava Freje.
„Uvádění současné tvorby má pro naše divadlo velký význam. Potvrdila se nám velká vyprahlost místního publika po současném tématu – příběhu, který se mohl stát každému jednotlivému divákovi. Pro tuto myšlenku jsme získali dva autory Markétu Zinnerovou a Vlastimila Venclíka. V jeho případě jsme nedávno uvedli již druhou inscenaci DUŠIČKY.“
Vedle tohoto trendu se nechá vytknout jedině absence hudebních titulů. Ty jsou většinou uváděny v rámci spolupráce s ostatními divadly, zejména Středočeským divadlem Kladno, F.X. Šaldy Liberec a dalšími. K tomu František Skřípek dodává:
„Výměnný systém – tedy „hostovačky“ fungují z několika důvodů – finančních, uměleckých a praktických. Z umělecké stránky dochází k vzájemné konfrontaci, z praktického hlediska – zvyšuje se nám počet repríz.“
V Mladé Boleslavi chybí dramaturg. Tato profese je často stavěna na okraj divadelního zájmu. Některé neúspěšné inscenace v Boleslavi právě postrádaly dramaturgův rukopis. Prý tento stav není záměrně plánovaný. „Nastal odchodem kmenového dramaturga a dosud jeho místo nebylo obsazeno. Někteří režiséři spolupracují s vlastním dramaturgem, jiní ho nevyžadují.“
S odchodem umělců souvisí další otázky - Praha na dosah ruky a kdo by nechtěl vystupovat na některé pražské scéně? Často se stává, že dobrý herec není pomalu přes pražský práh vidět. „Za všechny uveďme zářný příklad Ondřeje Sokola. Ten i přes četná předchozí doporučení získal cenu Thálie pro mladého umělce do 33 let takřka za pět minut dvanáct a teprve až za svého působení v Praze,“ konstatoval František Skřípek.

  • Vraťme se na začátek Vašeho působení zde. Váš zpětný vnitřní pohled?
    Je to dlouhá doba s různými stavy mysli – nahoru a dolů. Cítívám únavu a depresi. Musím často trpělivě přesvědčovat a obhajovat divadlo před lidmi, s nimiž bych nikdy dobrovolně nekomunikoval. Vedle toho, když přijdu do divadla, sednu si do hlediště a vnímám ne tolik hru, jako diváky kolem sebe, kteří jsou dychtiví, pak cítím, že to vše má smysl.
  • Co tehdy bylo nejtěžší?
    Určitě personální otázky. Naštěstí jsme nemuseli nikoho povinně dědit, pouze základní personál divadla – jevištního mistra, osvětlovače a kulisáka. Za ně jsem ovšem byl rád. Dát dohromady umělecký soubor, to je v pohodě, ovšem odborné divadelní profese – inspicienty, maskérky, garderobiérky... To by bylo na celou knížku.
  • Jaký titul byste zvolil?
    Pesimistický určitě ne..., něco jako Horečka na Klondiku. Byla to zlatá horečka, zlatokopectví, které bylo velmi rizikové.
  • Teď to vyznívá jako byste vše dělal pro velké prachy.
    Zlatokopectvím myslím, že jsme hledali zlato v kumštu. Začátek byl vskutku prima a zajímavý...
  • Od divadla trochu k vám. Když se například řekne Sobotka, není Vám určitě toto město cizí, neboť je spojené s uměleckým přednesem a ve Vašem případě se Vám dokonce stalo i životně osudné. Máte ještě čas na umělecký přednes?
    Teď se mu moc nevěnuji, působím jako příležitostný přednašeč. Říkám si ale, že bych to ještě neměl zabalit. Samostatná představení ve Viole či v Lyře Pragensis mi chybí.
  • Co je příčinou - nedostatek textů nebo čas?
    V mém věku se už síly tolik neobnovují a přednes potřebuje hodně energie.
  • Vaši stěžejní autoři?
    Jesenin a Villon... Kromě nich mám rád Fráňu Šrámka, Františka Hrubína, nakonec i autory mladší – Václava Hraběte.

    Vedle funkce ředitele se občas vrátí na divadelní prkna. Nezapomenutelný je např. v roli Pana Evanse ve Veselých paničkách windsorských. Jak říká – na prvním místě jsou členové souboru, on „leze“ na jeviště jako poslední. Hovor raději směřuje k příští sezóně.
    „Spolu s uměleckým šéfem Josefem Kettnerem bychom chtěli, aby zasvítila inscenace režiséra Vymětala, protože má sedmdesáté narozeniny. Náš zatímní plán – prosinec Pan Hamilkar. Roli obsadíme velmi zajímavým hostem, víc zatím neprozradím.“ Zlomte vaz.

    21.5.2003 21:05:46 Josef Meszáros | rubrika - Rozhovory
  • Časopis 25 - rubriky

    Archiv čísel

    reklama

    Proč bychom se netěšili na Smetanu (MdB)

    Články v rubrice - Rozhovory

    Lenka Havlíková: Nejdůležitější je neustále všechno opakovat

    Lenka Havlíková

    Lenka Havlíková stála společně s Šárkou Pavelkovou, Štěpánem Kubištou, Kristiánem Kubákem a Jakubem Vedralem v ...celý článek



    Časopis 25 - sekce

    HUDBA

    Dokumenty Whitney Houston nikdy a Liam Gallagher

    Whitney: úžasný hlas, smutný příběh

    Whitney: úžasný hlas, smutný příběh
    Životní příběh americké zpěvačky, který z hvězdných výšin dospěl k trag celý článek

    další články...

    LITERATURA/UMĚNÍ

    Letní kino na střeše sálu DOX+ ještě před začátkem prázdnin

    Projekce v letním kině na terase DOX+ (Foto: Jan Slavík)

    Letní kino na střeše sálu DOX+ opět přivítá náročnější diváky, tentokrát ještě před začátkem prázdnin. První p celý článek

    další články...