zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Obdivuhodný vánoční dárek - Louskáček

Z baletu Louskáček

autor: archiv divadla   

Z rozlousknutého oříšku se tentokrát vylouply nejen nádherné šaty, ale i vánoční Londýn, peklo s čerty, snová krajina s vílami, vtipné režijní nápady a skvělý tanec. Všechno dohromady je pak nová - už sedmá - produkce baletu P.I.Čajkovského na prknech Národního divadla Praha, dnes v choreografii Youri Vamose, šéfa baletního souboru Deutsche Oper am Rhein v Dusseldorfu. Youri Vamos, který se při této příležitosti ocitl poprvé - a zdá se, že ne naposledy - v Praze, je znám jako autor dějových baletů, z nichž některé vycházejí z literárních předloh (Julien Sorel podle Standhalova románu Červený a černý, Lucidor podle sejnojmenné novely Hugo von Hoffmannsthala). V duchu svého hesla „balet není muzeum“ se Y. Vamos rovněž pouští do moderních adaptací známých klasických baletů např. Labutího jezera. V Louskáčku se týká úprava jak hudební složky tak obsahové - originální libreto baletu podle pohádky E.T.A. Hoffmanna zde Y. Vamos „promíchal“ s Vánoční koledou Ch. Dickense.

Postavy z původního díla, Klára a princ Louskáček, se stávají spoluhráči starého lakomého lichváře Scrooge, který se jediný neraduje z nadcházejících Vánoc a dokonce na Štědrý den propustí svého účetního Boba Critcheta. Ten teď nemá peníze, aby koupil své malé dcerce Kláře vánoční dárek, po kterém tolik touží - figurku Louskáčka. Když ještě Scrooge hračku ve vzteku rozbije, je míra jeho zlých skutků naplněna a chystá se odplata. Zdá se mu hrůzný sen, v němž odlétá i s postelí do pekla, kde ho po zásluze potrápí ďábel a pekelní duchové. Z pekla jej osvobozuje Víla vánoc, která mu také pomáhá vše napravit. Scrooge opraví Kláře louskáčka a raduje se společně s ní a s dětmi, kterým rozdal vánoční dárky. Když se ráno probudí, je z něj jiný člověk, který nyní šťastný konec snu uvádí do skutečnosti.

Kouzelnou atmosféru pohádkového příběhu dotváří scénické řešení a kostýmy Michaela Scotta - "kmenového scénografa" Y. Vamose - který v 80. letech spolupracoval na několika inscenacích s J. Svobodou, a light designera Klause Garditze. Aby byl dojem z viktoriánského zasněženého Londýna co nejpůsobivější, byl použit speciální materiál a osvětlení vytvářející světelné efekty jako opravdový sníh.
Výtvarná stránka je tedy velmi účinným prvkem představení a divák někdy neví, co obdivovat dříve, zda kostýmy (blyštící se šaty vil ve snové zimní krajině), scénu nebo vynikající taneční umění hlavních protagonistů. Tanečníci měli nelehkou úlohu jak v technickém ohledu tak při ztvárnění i několika charakterově odlišných rolí: Radek Vrátil (v alternaci s Jiřím Vrátilem) jako mrzoutský „zlý“ i „napravený“ komický lichvář Scrooge, Alexandr Katsapov (v alternaci s V. Konvalinkou) jako otec Kláry a v přímo „ďábelské“ pasáži jako lascivní pekelník i temperamentní Španěl z vánočních dárků, Klára Kutilová jako matka Kláry a pohádková Víla Vánoc, Michal Štípa jako policista i snový princ Louskáček v duetu s úžasnou Terezou Podařilovou, Nicole Delacretaz jako malá Klára (v alternaci s novou sólistkou baletu ND Adélou Pollertovou), „cizinci“ z vánočních dárků, roztomilý dětský sbor v nočních košilkách povstávající z ohromné postele uprostřed jeviště i ostatní.

Propojením příběhu o zázračné nápravě starého podivína s taneční prezentací dramaturgických komponentů originálního libreta vznikl srozumitelný a koherentní celek, při jehož sledování si přijdou na své nejen nejmenší diváci ale i dospělí milovníci klasického baletu, a tak nezbývá než poděkovat ND za krásný vánoční dárek a popřát, aby spolupráce s Y. Vamosem pokračovala i v budoucnosti.

20.12.2004 22:12:27 Helena Kozlová | rubrika - Recenze

Časopis 44 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Janáček Brno 2024

Časopis 44 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Filmové tipy 44. týden

Balada o pilotovi

Balada o pilotovi
Příběh muže, který v bojových letounech královského letectva přežil válečné krutosti a s celý článek

další články...