zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Komorní scéna Aréna vyhrála lítý boj s klasikou i časem

Z inscenace Pension pro svobodné pány

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Když sady jdou do květu a čmeláci stromy opylují místo včel, je dobré mít kam hlavu složit, když přichází lásky čas. Namlouvací tance v rytmu vášnivého tanga, adrenalin rychlých známostí, je mnoho směšných způsobů, jak oblafnout slečnu Mossieovou... Noblesní svobodní pánové sice rádi zvou večer na pokoj, avšak ještě raději je pak vidí pension diskrétně opouštět, jakoby se tu žádný přestupek proti mravnosti nekonal. Ztráta důstojnosti je podmínmou vydařeného večera.

Osudová návštěva rozpustilé a proradné Andělky znamená pro noblesního genlemana Bertíka zkázu gigantických rozměrů. Střet s podnikavou dívkou rozcupuje celý tichý svět pokrytectví. Zoufalý pan Mulligan bude podroben životní zkoušce, je však vyzbrojen zdvořilostí a dobrým vychováním, což proti ženské umanutosti a vrtochům nemá šanci.

Divadlo Aréna jde na dřeň. Obnažuje neúprosně odvrácené, ukryté stíny lidství, osvětluje je a fascinovaně prohlíží. Litujeme bláznivě skotačící hrdiny a bavíme se. Možná později dojde i na otázku: zbláznil se kolega Halibut (Albert Čuba) až vlivem panující situace, nebo už se tak narušený vrátil z plesu, vždyť jeho vzpomínky na pobyt v ůstavu jsou i v opilosti velice živé. Jeho křehkou duši však každopádně v závěru zničí všemohoucí slečna Mossieová, v přirozeném a přesvědčivém podání Dany Fialkové, která s chutí a nadsázkou dává energii do slečny Mossiové v přesně odměřených dávkách korunujících celkové dekadentní vyznění.

Happyendový minipříběh pana O`Briena a jeho dámy dává vyniknout Mulliganově smolné situaci, kterou horečnatě řeší. Oproti němu vzpurná Andělka (Tereza Dočkalová) se dočkala všech ohledů a odměn s ledovým klidem. City používá pouze účelově, kromě uražené pýchy a touhy po pomstě, jsou její breky, smíchy a pivoření jen snahou po ještě větší provokaci. S rafinovanou naivitou, vydíráním a manipulacemi dosáhne pomsty za jednorázové svedení a opuštění. Její satifakce pramení z vítězství ve vysoké hře, v níž role oběti připadla jednoznačně panu Mulliganovi (Josef Kaluža).

Ten se urputně a celou bytostí brání, chvílemi má dokonce navrch. Stojí však sám proti Andělce, blouznícímu Halibutovi, slečně Mossiové, jakoby se proti němu všechno spiklo. Sympatie diváků se přelévají z jednoho milence na druhého. Pan Mulligan Josefa Kaluži působí jako poněkud zbrklý, avšak sympatický a spořádaný bankéř. Je to intelektuál s temperamentem, ukrývaným v sobě jen pro zvláštní příležitosti. Špatně zvládá stres pramenící z nebezpečí přistižení při inflagranti s dámou. Jeho pověst a čest je mu (narozdíl od Andělky) nade vše. Snaží se stopy svého přestupku vehementně zahladit – Andělku vzbudit, schovat, vyhodit, Halibuta uspat, Mossieovou nevzbudit, postele ustlat, blázinec proto pro něj představuje krásné východisko, nebo´t, když se všechny ty „strašné“ události stanou, už není kam dál hru gradovat.

Postavy ze sebe odlupují slupky dobové stylizace (výtvarná spolupráce Marta Roszkopfová) a běsní, herecká akce v inscenaci dominuje nad textem, smích nad pohoršením, překvapení nad opakováním. Režisér Ivan Krejčí drží opratě a práská bičem, pension cválá do neznáma, tam, kde se směje Sean O`Casey, kde vášnivě a nahlas zní píseň: Do očí tvých černobrvých chtěl bych já zřít a pak zemřít.

Sean O`Casey, Jiří Krejčík: Pension pro svobodné pány
Režie Ivan Krejčí, hudba Vlastík Šmída, dramaturgie Tomáš Vůjtek, výtvarná spolupráce Marta Roszkopfová a pohybová spolupráce Števo Capko. Osoby a obsazení: O´Brien (Michal Čapka); Dáma (Lucie Finková); Slečna Mossieová (Dana Fialková); Mulligan (Josef Kaluža); Anděla (Tereza Dočkalová); Halibut (Albert Čuba); 1. opatrovník z blázince (Michal Moučka) a 2. opatrovník z blázince (René Šmotek). Komorní scéna Aréna Ostrava premiéra 4. května 2008.

19.5.2008 19:05:27 Doubravka Krautschneiderová | rubrika - Recenze

Časopis 26 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Proč bychom se netěšili na Smetanu (MdB)

Články v rubrice - Recenze

Judy - jiskřící duše, která se vydává všanc divákům

Monika Absolovoná a Jan Nedbal (Judy)

Inscenace JUDY není pro Divadlo Studia Dva novinkou. V české premiéře uvedlo text Petera Quiltera NA KONCI DUH ...celý článek


FORMAN - příběh legendárního režiséra na divadelní scéně

Marek Adamczyk (Forman)

Museum Kampa se tradičně proměnilo v letní scénu, kde se od roku 2019 konají divadelní představení věnované os ...celý článek


Král Lear - Shakespearova tragédie v mystických prostorách

Tomáš Karger - Král Lear (Foto: Bettula Huclová)

Soubor spolku Kašpar - Divadlo v Celetné začal od počátku roku 2024 připravovat šestého Shakespeara. Tentokrát ...celý článek



Časopis 26 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Filmové tipy 26. týden

Hrdinové z Telemarku

Tak tohle je ten svět...
Skvělý režisér nestárnoucích filmových komedií Oldřich Lipský, od jehož narození u celý článek

další články...