Tichý hlas ve Studiu Dva
![Erika Stárková a Jan Hofman](http://www.scena.cz/fota/db/cas1r1012592.jpg)
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekLetní sezónu Studio Dva Letos otevřelo ve Švandově divadle českou premiérou britského dramatika Jima Cartwrighta Tichý hlas.
Hra Vzestup a pád Tichého hlasu (The Rise And Fall Of Little Voice), získal v roce 1992 cenu Lawrence Oliviera za nejlepší komedii roku a několik dalších cen. Od té doby se objevuje na světových scénách včetně Broadwaye, a v roce 1998 byla zfilmována.
Pro Studio Dva hru přeložila Pavla Matásková a česká premiéra se odehrála symbolicky v době autorových padesátin. Žánrové zařazení komedie je lehce zkreslující, jedná se spíše o psychologicky laděnou sondu do vztahu hyperaktivní matky a její introvertní dospívající dcery Lilly.
V chudé dělnické čtvrti britského maloměsta žije Mary Hoffová, která má pocit, že se jí nic v životě nedaří a že jí navíc tzv. ujíždí vlak, pokud jde o nějaký perspektivní vztah. Aby zapomněla a dodala si odvahy, udržuje si neustále hladinku alkoholu v krvi. Dospívající dcera s ní nekomunikuje. Většinou zavřená ve svém pokoji pouští si stále dokola staré desky, dědictví po otci a zná všechny písničky zpaměti. Mary se bezhlavě zamiluje do nepříliš úspěšného manažera jménem Ray Say, kterého pokládá za muže svého života. Když Ray náhodou zaslechne za zavřenými dveřmi zpěv Lilly, ucítí šanci – a chce tento svůj „objev“ za každou cenu prodat. Ale musí bojovat na několika frontách – jednak s Mary, která o dceřiných schopnostech nemá valné mínění, a pak se zatvrzelostí Lilly, která se k veřejnému vystoupení nedá jen tak lehce zviklat. Když jí nakonec doslova dovlečou na scénu, je to víceméně fiasko. To je stručný úvod do děje hry, jejímž leitmotivem je vzájemná manipulace všech přítomných. Závěr přináší katarzi, když se Lilly podaří osvobodit z matčina vlivu. Pokud by si ale někdo představoval nějakou plnokrevnou komedii, bude patrně zklamán – i když, pravda, jsou místa, kde se zasmějeme.
V režii Patrika Hartla se v roli temperamentní, mnohdy nesnesitelné Mary Hoffové představuje Zuzana Bydžovská, v roli její dcery Lilly alias Tichého hlasu mladá brněnská studentka herectví Erika Stárková. Bydžovská zcela ovládá scénu v roli dominantní matky, která ani na chvíli nepoleví ve svém hektickém projevu, je hlučná, egoistická, doslova utržená ze řetězu především ve chvílích, kdy bojuje o „svého“ Raye. Toto pojetí postavy se některým divákům může zdát přehnané, směřující ke crazy nadsázce. Chvílemi vyvolává smích, ale chvílemi můžete mít i mrazení v zádech. Jaromír Dulava vykresluje Raye jako stárnoucího trochu opelichaného seladona, který ovšem chvílemi má skutečné kouzlo. A to překvapivě nikoli ve vztahu k Mary, ale v okamžicích, kdy komunikuje s Lilly – tehdy se stává otcovským, sympatickým pánem (i když není jisté, zda to je upřímné nebo je to jen pragmatický naučený přístup, jak přimět křehké duše umělců k nějakému výkonu). Erika Stárková má v roli především mlčení, a tak se musí být její výkon jakoby uzavřený do sebe. Z toho důvodu může chvílemi působit příliš mdle. Její chvíle přijde v okamžiku, kdy zpívá, a tady dává herečka tušit, že o n v budoucnu ještě uslyšíme (nejlépe vychází scéna, kdy zpívá Rayovi píseň s tváří skrytou za obal desky Marilyn Monroe). Ten, kdo nakonec najde cestu k Lillyně duši, je mladý sympatický elektrikář Billy (Jan Hofman), trochu nekňuba a trochu novodobý Romeo. Herecké obsazení doplňují Adéla Kačerová-Kubačáková v roli rodinné přítelkyně Sadie, naivní husičky neustále se nacpávající vším, co se dá pozřít a pan Boo Mojmíra Maderiče, důležitého podnikatele v showbusinessu okresního formátu, který si vystačí s jediným fórem (jsem pan Boo, neříkejte mi pán bůh).
Sečteno a podtrženo, zvolený titul se drží v linii vztahových her Studia Dva a patrně si najde jak své příznivce, tak i odpůrce. Pokud máte rádi výrazné herectví Zuzany Bydžovské, je to představení právě pro vás.
Jim Cartwright Tichý hlas
Překlad Pavla Matásková, úprava a režie Patrik Hartl, scéna Jaroslav Bönisch, kostýmy Simona Krompholcová a hudba Marko Ivanovič.
Osoby a obsazení: Mari Hoffová (Zuzana Bydžovská); Lilly (Erika Stárková); Ray Say (Jaromír Dulava); Sadie (Adéla Kačerová); Billy (Jan Hofman) a Pan Boo (Mojmír Maděrič).
Studio Dva ve Švandově divadle, premiéra 25. června 2008.
TIP!
Časopis 26 - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Král Lear - Shakespearova tragédie v mystických prostorách
![Tomáš Karger - Král Lear (Foto: Bettula Huclová)](http://www.scena.cz/fota/db/cas1r1088808.jpg)
Soubor spolku Kašpar - Divadlo v Celetné začal od počátku roku 2024 připravovat šestého Shakespeara. Tentokrát ...celý článek
FORMAN - příběh legendárního režiséra na divadelní scéně
![Marek Adamczyk (Forman)](http://www.scena.cz/fota/db/cas1r1088810.jpg)
Museum Kampa se tradičně proměnilo v letní scénu, kde se od roku 2019 konají divadelní představení věnované os ...celý článek
Judy - jiskřící duše, která se vydává všanc divákům
![Monika Absolovoná a Jan Nedbal (Judy)](http://www.scena.cz/fota/db/cas1r1088731.jpg)
Inscenace JUDY není pro Divadlo Studia Dva novinkou. V české premiéře uvedlo text Petera Quiltera NA KONCI DUH ...celý článek
Časopis 26 - sekce
HUDBA
Dokumenty Whitney Houston nikdy a Liam Gallagher
![Whitney: úžasný hlas, smutný příběh](http://www.scena.cz/fota/db/cas2r1188678.jpg)
Whitney: úžasný hlas, smutný příběh
Životní příběh americké zpěvačky, který z hvězdných výšin dospěl k trag celý článek
OPERA/ TANEC
Káťa Kabanová pod taktovkou Jakuba Hrůši
![Corinne Wintersová (Káťa Kabanová)](http://www.scena.cz/fota/db/cas3r1188763.jpg)
L. Janáček: Káťa Kabanová
U příležitosti 170. výročí narození moravského hudebního génia uvádíme tragickou celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Mexické drama Bez zvláštních znamení
![Bez zvláštních znamení](http://www.scena.cz/fota/db/cas4r1188696.jpg)
Bez zvláštních znamení
Putování matky za ztraceným synem syrovou krajinou severního Mexika – končinam celý článek