EDITH – vrabčák z předměstí
autor: archiv divadla
Doufám, že mi všichni odpustíte mírnou narážku na několik neklidných dnů, které jsme museli v nedávné době v Olomouci prožít. Jediným místem ve městě, které však zažilo skutečný kulturní výbuch, bylo Moravské divadlo, kde se konala premiéra tanečního muzikálu Edith – vrabčák z předměstí. Díky štědrým sponzorským darům se tak dnes divadlo může pyšnit výjimečnou muzikálovou inscenací, která zde neměla a nemá obdoby.
Taneční muzikál, který líčí životní peripetie legendární šansoniérky Edith Piaf měl v České republice premiéru v Plzni (dodnes je na repertoáru Divadla J. K. Tyla) a posléze byl nastudován v Praze. Třetím zastavením na cestě Edith je pak Olomouc. Inscenační tým je v podstatě stejný jako u předešlých počinů - Libor Vaculík, autor libreta, choreografie a režisér, hudbu napsal Petr Malásek (dále je využito známých písní Edith Piaf), výpravu vytvořil Jan Dušek.
Libor Vaculík sleduje životní osudy Piaf od útlého mládí, kdy byla postižena díky zanedbané oční nemoci slepotou, počátky její kariéry, narození i smrt dcery a samozřejmě se nemohl vyhnout i intimnímu životu a politickému dění ve Francii. Ideálně pak organicky propojuje Edith – zpěvačku s Edith – tanečnicí.
Obě premiérová představení měla shodné obsazení - zde musím opravdu složit poklonu všem účinkujícím, kteří absolvovali celý maraton zkoušek a přece na nich vůbec nebyla znát únava. V hlavní roli zazářila s lehkostí velmi přesvědčivá Radka Fišarová. Edith Piaf jistě představuje v současné době vrchol její závratné kariéry. Na účet Radky Fišarové je nutno poznamenat, že zpívá v jediné alternaci, stejně jako výborný hostující Zbyněk Fric v úloze Vypravěče. Obě role jsou nesmírně náročné nejen zpěvními party, ale i svou choreografií. Z baletního souboru olomouckého divadla se pak skvěle uvedla Lucie Hloužková jako křehká, zranitelná ale i tvrdá Edith – tanečnice. Její procítěný a niterný projev nemohl nechat nikoho v hledišti chladným. Z manželů a milenců Edith byli nejvíce vidět Michal Pimek jako Louis Dupont (zedník, se kterým měla Piaf dceru), Vadim Tsepelev (Raymond Asso) – jemuž se podařilo udělat z Edith hvězdu, velký prostor dostal také Luděk Mrkos (Marcel Cerdan) slavný boxer, který zemřel při letecké havárii (tato scéna ve druhém jednání byla velmi sugestivní) a Konstantin Soldatenkov jako Théo Sarapo – poslední, o dvacet let mladší manžel Piaf.
Velmi špatně se vytýká něco tak kvalitně připravenému a obsazenému dílu – snad menší spád druhého dějství a cyklické opakování jednotlivých obrazů? Ale nebylo tomu tak i v životě samotné Edith Piaf – problémy s alkoholem, drogami, havárie, pobyty v nemocnici, milenci, manželé, pokus o sebevraždu a opět nemocnice…?
Edith – vrabčák z předměstí. Libreto, choreografie a režie: Libor Vaculík, hudba: Petr Malásek, texty písní: Václav Kopta. V hlavních rolích vystupují: Radka Fišarová (Edith Piaf – zpěvačka), Monika Bernovská-Globa / Lucie Hloužková (Edith Piaf – tanečnice), Zbyněk Fric (Vypravěč), Valerij Globa / Michal Pimek (Louis Dupont), Konstantin Soldatenkov / Vadim Tsepelev (Raymond Asso), Tomáš Derka / Michal Pimek (Paul Meurisse), Michal Pimek / Konstantin Soldatenkov (Henri Contet), Valerij Globa / Luděk Mrkos (Marcel Cerdan), Valerij Globa / Konstantin Soldatenkov (Théo Sarapo). Premiéra 28.3.2003 ve Velkém divadle.
TIP!
Časopis 07 (2003) - rubriky
Články v rubrice - Recenze
Televizní Tartuffe ve Švandově divadle
Historie inscenace Tartuffe sahá až do roku 1664. Tehdy ji samotný autor Moliére předčítal samotnému králi, kt ...celý článek
Tři sestry - kýčem a fraškou
Romantické drama Antona Pavloviče Čechova Tři sestry, které se jen od roku 2000 zabydlelo celkem na šesti je ...celý článek
Časopis 07 - sekce
HUDBA
Apocalyptica opět u nás
Finský smyčcový kvartet Apocalyptica je u nás v současnosti nejznámějším seskupením z oblasti alternativního m celý článek
OPERA/ TANEC
„Chybí nám otevřenost vnímat nové,“ říká Vojtěch Spurný
Státní opera Praha v loňském roce slavila desetileté výročí své novodobé existence. Do jejího čela vstoupil da celý článek