Petr Zuska zkouší Terapii
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekRežisér a choreograf Petr Zuska připravuje nový projekt v Dejvickém divadle. Představení Terapie je původním autorským dílem režiséra, choreografa a tanečníka, který s tímto divadlem spolupracuje poprvé. V inscenaci se potkává a váže poezie s činohrou, činohra s pohybem, pohyb s hudbou a zpěvem a všechno se vším, aby vznikl kompaktní, svébytný divadelní zážitek. Zkoušky nového představení vrcholí, premiéra pro diváky, která byla původně plánována na 30. března, ale proběhne až po uvolnění protiepidemických opatření a otevření divadel.
V mnoha ohledech se jedná o titul, který je v Dejvickém divadle něčím neobvyklým, výjimečným. Touha provázat v jednom díle světy různých uměleckých žánrů zrála v souboru poměrně dlouho a osobnost Petra Zusky byla nakonec přirozenou volbou. A proč právě Terapie?
„V zásadě jde o střet a konfrontaci několika protiv v několika úrovních. Básnického, obrazivého světa se strohou logikou ‚normálního‘ jazyka, logiky a absurdity, skutečnosti a fantazie,“
vysvětluje Petr Zuska. „Nevyhnutelný konflikt mezi ‚realitou‘ terapeuta a zdánlivou iracionalitou jeho pacienta s sebou nese příběh dvou lidí, kteří k sobě hledají dávno ztracenou cestu. Představení má charakter takzvaného totálního divadla, kde se autorské dialogy střídají s poezií českých básníků, různými hudebními pasážemi, občas i autenticky hranými a zpívanými a v neposlední řadě částmi, kde hlavní roli přebírá pohyb – prazáklad lidské komunikace.“
Výše nastíněný fenomén tzv. totálního divadla byl vlastně od začátku nasnadě. Jak pro Petra Zusku coby tvůrce pohybujícího se většinově v odlišných sférách vyjadřovacích prostředků, tak naopak pro činoherní ansámbl, který má odvahu a motivaci vyplout do ne úplně známých vod.
Zkraje příští sezóny pak Petra Zusku čeká práce na severu Evropy. Pro Theatre Vanemuine v estonském Tartu bude připravovat novou verzi Čajkovského baletu Labutí jezero. „Notoricky známý pohádkový příběh dostane v mé verzi trochu odlišný kabát,“ říká choreograf. „Labuť jako taková se stává čistým symbolem lásky. Láska však může být radostná, extatická, něžná – když máme někoho milovaného u sebe, ale na druhou stranu se může stát důvodem ke smutku, bolesti a zoufalství v momentě, kdy ho ztratíme. Tedy pozitivní a negativní aspekt lásky. Ve chvíli, kdy se radost a štěstí láme do smutku a žalu, se bílá barva (labuť) mění v černou. Podobně jako pozitiv a negativ fotografie… Obvyklý tradiční konflikt mezi dobrem a zlem se tedy v mém pohledu posouvá do trochu jiné, symboličtější dimenze.“
S Theatre Vanemuine bude Zuska spolupracovat podruhé. Mezinárodní, středně velký taneční soubor má již tři roky na repertoáru jeho inscenaci Romeo a Julie, kterou původně vytvořil v roce 2013 pro Balet Národního divadla.
TIP!
Časopis 49 (2021) - rubriky
Články v rubrice - Zprávy
A studio Rubín odkládá premiéru
Pražské A studio Rubín představí druhou premiéru padesáté čtvrté sezony Závislostí. Inscenace Ruka je osamělý ...celý článek
VČD je stále nejnavštěvovanějším jednosouborovým divadlem v Čechách
Na počátku prosince Východočeské divadlo obdrželo zprávu Národního informačního a poradenského střediska pro k ...celý článek
Novým rektorem JAMU bude MgA. Petr Michálek
Novým rektorem Janáčkovy akademie múzických umění byl při dnešním zasedání zdejšího akademického senátu zvolen ...celý článek
Časopis 49 - sekce
HUDBA
Vánoční koncert Honzy Jareše na Nuselské radnici
Vánoční koncert nevidomého zpěváka a klavíristy Honzy Jareše se uskuteční v pondělí 13. 12. 2021 od 17:00 ho celý článek
OPERA/ TANEC
Slavná tango operita se představí českému publiku
Poprvé se českému publiku představí celosvětově známá „tango operita“ María de Buenos Aires, premi celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Lektorské centrum GVUO představuje lachtana Serafína
Galerie výtvarného umění v Ostravě, příspěvková organizace Moravskoslezského kraje, otevřela výstavu Brčko na celý článek