Mefisto nepřestává dodnes fascinovat

autor: Patrik Borecký
zvětšit obrázekČinohra Národního divadla vstupuje po mnoha letech znovu na jeviště Státní opery, a to
slavnostní premiérou divadelní adaptace románu Klause Manna Mefisto v režii Mariána Amslera, s Robertem Miklušem v titulní roli. Mannův „román jedné kariéry“ z roku 1936 nepřestává dodnes fascinovat dokonalou psychologickou studií urputné honby za slávou. Na osudu bezcharakterního hrdiny, neváhajícího kvůli hereckému úspěchu zaprodat se režimu a prospěchářské společnosti, sledujeme nejen atraktivní příběh o lásce k umění, posedlosti divadlem a vábení zlatých portálů, ale je to především varovný pohled na herce, pro kterého se hraní stalo životní rolí.
Poznáme chvíli, kdy talent udupe bezmezná ctižádost? Jaké to je sloužit zlu a věřit, že zlo slouží nám? Mefisto vypráví o tom, jak silný vliv může mít divadlo na společnost a jak snadné je přejít od etického poselství k nástroji propagandy. Jak složité je balancovat na hraně měnícího se světa a jak lehké je ztratit tvář za divadelní maskou. A také, že v době nejistoty, strachu a zpochybněné důvěry v demokracii nesmíme už nikdy podlehnout pudům a nenávisti. V Mannově rodné zemi byl román, který zobrazuje nástup a zrod německého nacismu, poprvé vydán až v roce 1956, celosvětovou popularitu poté získalo jeho filmové zpracování v režii Istvána Szabó z roku 1981.
Režisér a autor dramatizace Marián Amsler: ,,Téma Mefista je pro mě velice osobní z mnoha důvodů. Mám vřelý vztah k německé literatuře, jazyku i krajině. Navíc je to román z prostředí divadla, ve kterém žiji téměř celý svůj život. Klaus Mann odešel z Německa, podobně jako já teď odcházím ze Slovenska. Mefista napsal inspirován skutečnými příběhy lidí ze svého okolí už v roce 1936. To dílo je smutně vizionářské, protože dnes víme, kam to pak vedlo. Už když jsem pracoval na dramatizaci, připadalo mi, že všechno, co se dělo v Evropě před druhou světovou válkou, nápadně připomíná dnešní dobu. A bohužel se to za ten rok příprav inscenace ještě zhoršilo. Válka probíhá za našimi hranicemi a společnost je polarizovaná, násilí ve veřejném prostoru se stává normou a k moci se dostává nekompetentní lůza. Narážím teď sice na realitu Slovenska, ale ono to zase vře napříč Evropou. Kdysi byla hloupost pro smích, dnes z ní mám strach, protože ji vidím u lidí, kteří mají moc, a to je nejnebezpečnější.“
Generální ředitel ND Jan Burian o inscenaci: ,,Úplná umělecká svoboda jde ruku v ruce s morální integritou tvůrců. Nejen předválečná doba, ale i ta dnešní na nás všechny klade vysoké nároky a vyžaduje velkou erudovanost i etickou pevnost. V tomto smyslu bude naše inscenace hovořit k dnešku.“
Herec Robert Mikluš, představitel Hendrika Höfgena: ,,Ten text je aktuální také tématem nedospělosti v neschopnosti přijmout odpovědnost. Přijmout odpovědnost za vztahy, které máš, za prostředí, ve kterém žiješ, za činy, které provádíš. Když se začne menšině dít bezpráví, v Mefistovi jsou to konkrétně Židé, člověk by se k tomu měl nějak postavit. Hendrik se uzavírá do své práce a zatím kolem něj zatýkají lidi. Dostává se pak sám se sebou do dialogu a dělá si různá zadní vrátka, staví se do lepšího světla, než v jakém ve skutečnosti je. Myslím, že se od nás v mnohém neliší. Často jsme všichni jako Hendrik Höfgen.“
Premiéry 18. a 19. dubna 2024 ve Státní opeře.
Vstupenky na www.narodni-divadlo.cz.
Slovenské Děti ve Stavovském divadle
Tandem Michal Vajdička a Daniel Majling, který právě připravuje pro Činohru inscenaci Bílá Voda, již poněkolikáté s úspěchem inscenoval dílo Boženy Slančíkové Timravy. Po hostování inscenace Bál v rámci Pražských křižovatek 2022 tentokrát v Praze uvedou nejnovější Děti, inscenaci volně inspirovanou povídkami U Kanátov a Žiadna radosť. Příběh o dětech – o těch, s nimiž nás spojují pokrevní svazky a které dokážeme opičí láskou docela udusit, ale i o těch cizích, z druhé doliny, ke kterým dokážeme být neuvěřitelně krutí a lhostejní.
V hlavních rolích se představí například Diana Mórová, Emília Vášáryová nebo Emil Horváth. Uvádí 28. dubna 2024 v 19.00 hod ve Stavovském divadle. Vstupenky na
www.narodni-divadlo.cz.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Divadlo MANA se stěhuje do pražské ZOO

Prostory bývalého slonince v ZOO Praha se začátkem června promění ve slunný řecký ostrov Korfu. Vršovické diva ...celý článek
Volání rodu na divadelních prknech v Pardubicích

Předposlední premiéru stávající sezóny uvede Východočeské divadlo na komorní Malé scéně ve dvoře, kde režisérk ...celý článek
Divadlo D21 uvede Kuchařku pro disidenty

Podtitul letošní sezóny Divadla D21 Z(a)tracený mládí je více než přiléhavý i pro její třetí premiéru! Tou nez ...celý článek
Scénické čtení hry Ladislava Smočka Nejlepší den

Scénické čtení v Činoherním klubu proběhne v pátek 16. května 20025 od 19:30 hod na jevišti ČK a půjde o hru L ...celý článek
V Brně uvedou českou premiéru hry Hotel Strindberg

Činohra Národního divadla Brno uvede českou premiéru hry Hotel Strindberg. Moderní adaptace děl Augusta Strind ...celý článek
Časopis 20 - sekce
HUDBA
One Ok Rock roztočí show plnou energie v Karlíně

Japonská kapela ONE OK ROCK se vrací do Prahy! Dne 29. října 2025 roztočí ve Foru Karlín show plnou rocku, pop celý článek
OPERA/ TANEC
Love2 Dance: Láska a tanec nejen v digitálním věku

V Divadle Hybernia se v pátek 2. května 2025 rozjela v premiéře taneční show LOVE2 DANCE. Projekt Kataríny Jak celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 20. týden

Potížistky (6/7) - Stát modelem, nebo dělat umění?
Dokusérie o ženách, které se nebojí dělat potíže. A muží celý článek