zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Dítě v Dlouhé 2024 zná vítěze

Karkulka vrací úder (Jihočeské divadlo)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Jedenáct představení 26. ročníku festivalu pro děti a jejich dospělé Dítě v Dlouhé, který probíhal v pražském Divadle v Dlouhé od 12. do 17. dubna, vidělo 2 250 převážně dětských diváků a návštěvnost dosáhla 92,3 %. Festival Dítě v Dlouhé je soutěžní přehlídka mimopražských divadel a letošní ročník má rovnou tři oceněné. Cenu Jana Borny, která je hlavní cenou festivalu, získala inscenace Naivního divadla Liberec v režii Michaely Homolové Červený balónek. Tuto cenu uděluje festivalová porota, letos ve složení: dramaturg a lektor Luděk Horký, režisér a dramaturg Ivo Kristián Kubák a mecenáška umění Veronika Winklerová. Rozhodnutí poroty zdůvodnil Luděk Horký: Odborná porota uděluje Cenu Jana Borny inscenaci Naivního divadla v Liberci Červený balónek za to, jak citlivě a přitom naléhavě zprostředkovává dětem předškolního věku témata samoty a přátelství, jak působivě zpracovává atmosféru betonového města a nebojí se předat nejmladším divákům ani takové pocity jako jsou smutek, stesk či úzkost, čímž skvěle rozvíjí jejich emoční inteligenci. Inscenace vzniklá volně na motivy filmu Alberta Lamorisse z roku 1956 je velmi současná a hlavně hravá. Překvapuje účelnou jednoduchostí a něžnou průzračností své nezaměnitelné poetiky.

Porota se rozhodla udělit i Zvláštní cenu, a to inscenaci brněnského Divadla Polárka Babička: Není více dobré stařenky? v režii Terezy Karpianus. Toto rozhodnutí odůvodnil Ivo Kristián Kubák: Inscenace Divadla Polárka Babička: Není více dobré stařenky? režisérky Terezy Karpianus si vytyčila nelehký cíl: demytizovat a odidealizovat národní poklad, Obrazy venkovského života neboli Babičku Boženy Němcové. Brněnští na to jdou nadmíru chytře, nikoli skrze pramáti rodu, ale skrze její vnoučata a slepice, a také skrze výraznou až karikaturní výpravu. Inscenace román dekomponuje na několik klíčových vzpomínek a snahu o jejich reinterpretaci, doplněnou v závěru osobními dokumentárními vstupy hereček a herců o jejich vlastních babičkách. Nenásilně do děje vtahují mladé diváky a nejeden příběh nebo vzpomínka pronesená na jevišti vzbuzuje silný ohlas v hledišti. Celkově jde o velmi zdařilou kombinaci dokumentárního divadla pro děti s přidanou hodnotou pokusu o nový výklad Babičky v kontextu současných společenských témat.
Vítězem diváckého hlasování a držitelem Ceny Dítko se stala inscenace Malého divadla z Českých Budějovic Karkulka vrací úder v režii Janka Lesáka.

Festivalový program byl o víkendu určen divákům již od tří let a jejich dospělému doprovodu, ve všední dny pak vedle veřejnosti také školním kolektivům a členům Klubu mladých diváků. Hravým doplňkem letošního ročníku byla rozšířená realita, v níž ožily vybrané ilustrace Kateřiny Illnerové.
Festival se konal za podpory zřizovatele Divadla v Dlouhé hl. m. Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury ČR a dalších partnerů.

19.4.2024 10:04:47 DePe | rubrika - Festivaly

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Časopis 18 - sekce

HUDBA

Igor Orozovič vydává album

Igor Orozovič

Herec a muzikant Igor Orozovič vydává debutové album nazvané Když chlap svléká tmu, které obsahuje jedenáct au celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Hudba Pink Floyd a obraz Karla Zemana se propojili

The Dark Side Of The Moon Competition

Při příležitosti 50. výročí alba The Dark Side of the Moon se hudba skupiny Pink Floyd stala součástí díla Kar celý článek

další články...