zvláštní poděkování
Quantcom.cz

NdB úspěšně reprezentovalo Česko v Japonsku

Činohra Národního divadla Brno v Japonsku

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Činohra Národního divadla Brno absolvovala největší zahraniční zájezd ve své historii. Inscenace Matka od Karla Čapka byla uvedena mezi 28. květnem a 5. červnem 2025 v prestižním New National Theatre Tokyo a následně ve městě Sakai u Ósaky v rámci doprovodného kulturního programu světové výstavy EXPO 2025. Celkem ji zhlédlo 2 733 diváků.

Šest vyprodaných představení v Tokiu a čtyři reprízy v Ósace potvrdily sílu nadčasového Čapkova protiválečného dramatu i vysokou kvalitu brněnského ansámblu. Všechna představení byla uvedena v češtině s japonskými a anglickými titulky.
„Účinkovat právě v New National Theatre Tokyo je obrovská čest. Zájem publika a intenzita ohlasů nám ukázaly, že silné příběhy překračují jazykové i kulturní hranice,“ říká ředitel NdB Martin Glaser.

Silné téma, silná odezva

Inscenace režiséra Štěpána Pácla s Terezou Groszmannovou v titulní roli oslovila japonské publikum napříč generacemi. Reakce diváků byly bezprostřední, emotivní a vděčné – jak v Tokiu, tak i v Sakai panovala během i po představeních výjimečně koncentrovaná atmosféra.
Reflexe Matky se objevily v předních japonských médiích, mimo jiné ve Yomiuri Shimbun, jednom z největších deníků v zemi. Recenzi publikoval profesor Morihiro Niino, specialista na evropské divadlo. Věnoval se jak Čapkovu odkazu, tak režijnímu pojetí inscenace a výkonu Terezy Groszmannové, který podle něj přesně vystihl vnitřní boj postavy i její odpor vůči logice násilí.

I ostatní média se věnovala mimořádně silné herecké výpovědi, současné scénografii i tomu, jak Čapkovo poselství z roku 1938 znepokojivě rezonuje se současností. V podcastu novináře a cestovatele Tomáše Poláčka, který navštívil EXPO 2025 po třech měsících cestování stopem, Tereza Groszmannová uvedla: „Překvapilo mě, že Japonci znají Karla Čapka často lépe než my.“

Setkání kultur – na jevišti i mimo něj

Velkou přidanou hodnotou zájezdu byla hloubka mezikulturní výměny. V zákulisí vznikla mimořádně přirozená a otevřená spolupráce mezi českým a japonským týmem – od technického zázemí po umělecké složky. Sdílený respekt k divadlu a profesionalita obou stran vytvořily prostředí, v němž se mohlo hrát naplno.
Součástí programu byly také diskuze s diváky, setkání s odbornou veřejností a vzdělávací aktivity. Umělecký šéf činohry Milan Šotek navštívil základní školu v Sakai, kde dětem představil Karla Čapka, českou kulturu i fenomén „robota“. Některé děti se po setkání nechaly slyšet, že by chtěly být spisovateli – jako bratři Čapkovi.

Zájezd byl realizován za finanční podpory Ministerstva kultury České republiky.
Partnerem projektu byla nezisková organizace Společně, o.p.s.


📘 www.ndbrno.cz

17.6.2025 18:06:47 Redakce | rubrika - Zprávy

Časopis 29 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Beetlejuice (Hudební divadlo Karlín)

Články v rubrice - Zprávy

Divadlo Viola chystá v sezóně 2025/2026 řadu novinek

Klára Cibulková (Foto: René Volfík)

Pohodlnější, nově polstrované sezení v tradiční burgundské červeni, začátky představení již od 19 hodin a hlav ...celý článek


Finále divadelní sezóny si nenechal ujít prezident Petr Pavel

Křest želvy s prezidentem Petrem Pavlem

Uherskohradišťská scéna má za sebou poslední představení sezóny. Herci před vyprodaným hledištěm odehráli strh ...celý článek



Časopis 29 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Výtvarné tipy 28. týden

Jack Butler Yeats: ten, který maloval Irsko

Skvost města světel: příběhy pařížské radnice
Jak vznikal a co v sobě skrývá méně povědomý skvost architekt celý článek

další články...