Neudávej bližního svého
autor: Scena.cz
Pražští diváci měli možnost krátce po sobě zhlédnout dvě nastudování novinky na českých jevištích - inscenaci Györgyho Schwajdy Pomoc. V české premiéře ji uvedlo Slezské divadlo Opava v dubnu 2005. V Praze tuto hru soubor představil v rámci přehlídky České divadlo. Inscenaci v říjnu téhož roku nastudovali herci v Divadle v Řeznické.
Text hry se zaměřuje na falešnou solidární pomoc v podobě udávání sousedů. Autor György Schwajda v absurdní grotesce stupňuje útrapy mladého manželského páru, kterému se snaží okolí nabídnout „pomoc“. Tato ohleduplná taktnost přerůstá až v obludnou vtíravost do soukromí. V Kafkovsky laděném státním procesu jsou nakonec hlavní protagonisté dokonale zničeni. A to hlavně díky tomu, že v bytě neměli žádné odpadky, otec rodiny jen vždy o půlnoci zpíval státní hymnu, budil své tři děti, případně uhodil svou manželku…
Obě nastudování se liší zejména prostorem, kde se inscenace hrají – ve Slezském divadle na velké scéně, Divadlo v Řeznické naopak nabízí svůj komorní sklepní prostor. Na prvém místě stojí režijní pojetí. Herecké výkony jsou v obou inscenacích vyrovnané.
Režisérka pražského nastudování Alice Nellis si odpustila natahující obrazy „velké“ company a vsadila na niterní přístup k postavám. V rytmické zkratce daleko lépe dokázala posunout satiricky břitký děj. Hlavní protagonisté Marta Issová a Filip Čapka nabídli spokojenou rodinku. Issová v patřičné ukřivděnosti a křehkosti starostlivou ženu a mámu. Manžel Filip Čapka jednoduchostí prostoduchého dělníka, vsadil zejména na střídmou ostravštinu. A vyplatilo se.
Opavská inscenace bubří zbytečným patosem. Režisér Peter Mankovecký dokonce text upravil připsáním televizního štábu. Bohužel v koncepci více přitlačil na vlnu absurdity, která se rozpouští v nudném bezvětří. V prvé části inscenace kladl důraz až na zamrzlou ustrnulost místo na mrazivou jedovatost. Hlavní partnerskou dvojici ztvárnili v pražském uvedení Lukáš Hejlík a Veronika Senciová. Lukáš Hejlík vsadil na obhroublost podmíněnou výškou. Veronika Senciová si poradila na výbornou se závěrečným monologem. Dokázala vyrvat společenskou křivdu niternou osobní výpovědí.
Za zmínku u obou inscenací stojí scéna „kontrolora“, který běžel na atletických závodech. V Opavě byl do této role obsazen Petr Vaněk. Režie vsadila na jeho komediantský naturel – Vaněk předvedl výbornou komickou etudu. V Praze postavu ztvárnil Rostislav Čtvrtlík. Režie využila zástupnou rekvizitu – hrnečky s kávou (vodou) a scéna dostala rovněž zajímavý rozměr, byť ve stolním pojetí.Účelem tohoto zamyšlení není rozsoudit zda lépe pomáhají v Praze nebo v Opavě, ale spíše pomoci divákovi. Rozhodně stojí za to obě inscenace zhlédnout. A na závěr? Neudávej bližního svého.
Slezské divadlo Opava
Překlad Kateřina Pošová; úprava Peter Mankovecký, Peter Pavlac, Blanka Fišerová; režie, hudba Peter Mankovecký; výprava Jaroslav Milfajt; dramaturgie Blanka Fišerová.
Hrají: Veronika Senciová, Lukáš Hejlík nebo Petr Halberstadt, Ludmila Štědrá, Zdeněk Svobodník nebo Kostas Zerdaloglu, Petr Vaněk, Sabina Figarová, Marek Kunc, Ivana Petrželová a Petr Klimeš.
Hrají: Martha Issová, Filip Čapka, Adéla Kačerová, Martin Kubačák, Martin Zbrožek, Rostislav Čtvrtlík, Jan Konečný / Roman Štabrňák.
TIP!
Časopis 13 (2006) - rubriky
Články v rubrice - Recenze
David Mamet: Konkurenti
Divadlo Pod Palmovkou uvedlo českou premiéru hry Davida Mameta, která má v originále podivný název Glen Glenga ...celý článek
Hra na pravdu v Činoherním klubu
Režisér Martin Čičvák zve diváky do Činoherního klubu na Rodinnou slavnost. Příprava slavnosti probíhá již pře ...celý článek
Chvíle pravdy na Vinohradech
Nejnovější premiéra Divadla Na Vinohradech Chvíle pravdy se patrně zapíše do dějin tohoto divadla především ja ...celý článek
Časopis 13 - sekce
HUDBA
Známý neznámý Jiří Smrž
Objevná autorská sdělení přináší skromný a introvertní písničkář Jiří Smrž, čerstvý držitel Anděla 2005 v kate celý článek
OPERA/ TANEC
Rusalka opět trochu jinak
S premiérami nejznámější opery Antonína Dvořáka se v posledních letech roztrhl pytel (Olomouc, Praha SOP, Brno celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Josef Sudek, mistr poetické fotografie
I když mistři fotografové dnes už většinou využívají digitálního způsobu snímání, o to více si vážíme nádherný celý článek