zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Zkrocení zlé ženy v Národním divadle

Zkrocení zlé ženy (Foto R. Sejkot)

  

Balet Národního divadla uvede 27. a 28. února 2003 premiéru Zkrocení zlé ženy. Poprvé v celé historii tak bude na naší první scéně uvedeno dílo jedné z největších choreografických postav dvacátého století, uměleckého šéfa Stuttgartského baletu Johna Cranka (1927-1973). Hudbu složil Kurt-Heinz Stolze na motivy Domenica Scarlattiho. Balet ND připravuje tuto inscenaci pod vedením zahraničních asistentů choreografie Jane Bourne a Ivana Cavallariho. V roli Petruchia se v několika alternacích představí Alexander Katsapov, Filip Veverka a Lubor Kvaček. Kateřinu budou střídavě tančit Tereza Podařilová, Zuzana Susová a Andrea Kramešová.

Libreto baletu podle Shakespearova dramatu upravil zjednodušením literární předlohy choreograf John Cranko. Tento světoznámý choreograf a novátor baletu pozvedl taneční vyjádření tak, že změnil celou strukturu baletu. Byl duchovním otcem mnoha vynikajících tanečníků i choreografů, např. i Jiří Kylián tančil v jeho souboru. John Cranko zemřel předčasně a nečekaně v Dublinu v roce 1973.
Na přípravě baletního představení se podílela vytvořením scény a kostýmů Elisabeth Dalton, výtvarnice, která osobně pracovala s Johnem Crankem a navrhla i výpravu k jeho Romeovi a Julii.
Asistentkou choreografie je Jane Bourne, choreoložka Stuttgartského baletu, která byla pověřena záznamem repertoáru Crankových baletů pomocí Benesh notace. Mimo to pracovala na mnoha prestižních světových scénách. V tanečním světě je více známa Labanova notace, která je ale pro svoji složitost záznamu i „čtení“ poměrně málo rozšířena a není proto vhodná pro denní záznamy. Benesh notace je jednodušší, zřetelnější a vizuální, protože se zaznamenává přímo na notovém papíru současně s hudbou.Videozáznamy dnes už usnadnily, zrychlily a zpřesnily možnost zaznamenání tance a detailního pohybu. Ale i tak má většina „velkých“ baletních souborů svého choreologa.

Zkrocení zlé ženy je v ND uváděno po prvé. Je to představení velmi náročné technicky, protože všechna gesta a pohyby musí být natolik čitelné, aby divák mohl sledovat posun děje. Je velmi důležité správné vybalancování a odstínění jemnosti míry humoru, vtipu i expresivnosti. Mimo choreografa jsou to právě tanečníci, kteří to vše musí umět udržet v rovnováze.

25.2.2003 Eva Kulhánková | rubrika - Zprávy

Časopis 15 (2013) - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Zprávy

Novodobá světová premiéra barokní opery Siface

Novodobá světová premiéra barokní opery Siface

Patrně jako reakce na naši chaotickou přítomnost zesilují tendence vracet se k různým aspektům minulosti. Stou ...celý článek


Véronique Gens zazpívá v Praze Mozarta, Myslivečka a Glucka

Véronique Gens

Francouzská sopranistka oceněná Řádem umění a literatury Véronique Gens bude hostem závěrečného koncertu 1. se ...celý článek


Novým ředitelem Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK se stává Daniel Sobotka

Daniel Sobotka

Rada hlavního města Prahy jmenovala dne 26. března 2013 do funkce ředitele příspěvkové organizace Symfonický o ...celý článek


Pavel Šporcl oslaví čtyřicátiny

Pavel Šporcl oslaví čtyřicátiny

Dříve se šátkem na hlavě, dnes s modrými houslemi. Na koncertech neformální vystupování. Pavel Šporcl. Podařil ...celý článek


Zdeňka Mácala nahradí u Pražských symfoniků Heiko Mathias Förster

Heiko Mathias Förster

Realizace koncertů Pražských symfoniků ve dnech 17. a 18. dubna 2013 se ujímá místo Zdeňka Mácala německý diri ...celý článek



Časopis 15 - sekce

HUDBA

Hudební tip 16. týden

Pavel Vítek

Po stopách hvězd – Pavel Vítek
Obrazový životopis slavných - tentokrát Pavla Vítka - díky kterému si celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Vychází publikace o Arcibiskupském paláci

Schodiště Arcibiskupského paláce

Nové doplněné vydání průvodce pražským Arcibiskupským palácem představuje kromě historie budovy a některých um celý článek

další články...