Zkrocení zlé ženy v Národním divadle
Balet Národního divadla uvede 27. a 28. února 2003 premiéru Zkrocení zlé ženy. Poprvé v celé historii tak bude na naší první scéně uvedeno dílo jedné z největších choreografických postav dvacátého století, uměleckého šéfa Stuttgartského baletu Johna Cranka (1927-1973). Hudbu složil Kurt-Heinz Stolze na motivy Domenica Scarlattiho. Balet ND připravuje tuto inscenaci pod vedením zahraničních asistentů choreografie Jane Bourne a Ivana Cavallariho. V roli Petruchia se v několika alternacích představí Alexander Katsapov, Filip Veverka a Lubor Kvaček. Kateřinu budou střídavě tančit Tereza Podařilová, Zuzana Susová a Andrea Kramešová.
Libreto baletu podle Shakespearova dramatu upravil zjednodušením literární předlohy choreograf John Cranko. Tento světoznámý choreograf a novátor baletu pozvedl taneční vyjádření tak, že změnil celou strukturu baletu. Byl duchovním otcem mnoha vynikajících tanečníků i choreografů, např. i Jiří Kylián tančil v jeho souboru. John Cranko zemřel předčasně a nečekaně v Dublinu v roce 1973.
Na přípravě baletního představení se podílela vytvořením scény a kostýmů Elisabeth Dalton, výtvarnice, která osobně pracovala s Johnem Crankem a navrhla i výpravu k jeho Romeovi a Julii.
Asistentkou choreografie je Jane Bourne, choreoložka Stuttgartského baletu, která byla pověřena záznamem repertoáru Crankových baletů pomocí Benesh notace. Mimo to pracovala na mnoha prestižních světových scénách. V tanečním světě je více známa Labanova notace, která je ale pro svoji složitost záznamu i „čtení“ poměrně málo rozšířena a není proto vhodná pro denní záznamy. Benesh notace je jednodušší, zřetelnější a vizuální, protože se zaznamenává přímo na notovém papíru současně s hudbou.Videozáznamy dnes už usnadnily, zrychlily a zpřesnily možnost zaznamenání tance a detailního pohybu. Ale i tak má většina „velkých“ baletních souborů svého choreologa.
Zkrocení zlé ženy je v ND uváděno po prvé. Je to představení velmi náročné technicky, protože všechna gesta a pohyby musí být natolik čitelné, aby divák mohl sledovat posun děje. Je velmi důležité správné vybalancování a odstínění jemnosti míry humoru, vtipu i expresivnosti. Mimo choreografa jsou to právě tanečníci, kteří to vše musí umět udržet v rovnováze.
TIP!
Časopis 15 (2013) - rubriky
Články v rubrice - Zprávy
Novodobá světová premiéra barokní opery Siface
Patrně jako reakce na naši chaotickou přítomnost zesilují tendence vracet se k různým aspektům minulosti. Stou ...celý článek
Véronique Gens zazpívá v Praze Mozarta, Myslivečka a Glucka
Francouzská sopranistka oceněná Řádem umění a literatury Véronique Gens bude hostem závěrečného koncertu 1. se ...celý článek
Novým ředitelem Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK se stává Daniel Sobotka
Rada hlavního města Prahy jmenovala dne 26. března 2013 do funkce ředitele příspěvkové organizace Symfonický o ...celý článek
Pavel Šporcl oslaví čtyřicátiny
Dříve se šátkem na hlavě, dnes s modrými houslemi. Na koncertech neformální vystupování. Pavel Šporcl. Podařil ...celý článek
Zdeňka Mácala nahradí u Pražských symfoniků Heiko Mathias Förster
Realizace koncertů Pražských symfoniků ve dnech 17. a 18. dubna 2013 se ujímá místo Zdeňka Mácala německý diri ...celý článek
Časopis 15 - sekce
DIVADLO
Setkání 2013 Stretnutie: Ve Zlíně se zrodí divadelní Československo
Pomyslné plnoletosti letos dosáhne festival Setkání/ Stretnutie, který se bude konat v Městském divadle Zlín v celý článek
HUDBA
Hudební tip 16. týden
Po stopách hvězd – Pavel Vítek
Obrazový životopis slavných - tentokrát Pavla Vítka - díky kterému si celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Vychází publikace o Arcibiskupském paláci
Nové doplněné vydání průvodce pražským Arcibiskupským palácem představuje kromě historie budovy a některých um celý článek