Zkrocení zlé ženy
Baletní soubor Národního divadla Praha uvedl 27. a 28. února 2003 premiéru baletu Zkrocení zlé ženy. Tento nápaditý a vtipný balet vytvořil v roce 1969 slavný choreograf John Cranko. Věnoval ho svému intendantovi a příteli Schäferovi a světová premiéra proběhla na jevišti ve Stuttgartu.
Hudbu na Scarlattiho hudební motivy složil Kurt-Heinz Stolze. Vytvořil zajímavou, barevnou hudební syntézu, využívající témat sonát Domenica Scarlattiho i italského concerta grossa. Hudební part adekvátně ladil s jemnými lyrickými pasážemi, právě tak jako s temperamentními a dynamickými emocemi tanečníků.
Na první premiéře bezesporu zazářili Filip Veverka jako Petrucio a Tereza Podařilová v roli Kateřiny. Jejich technické, taneční a výrazové ztvárnění obou hlavních rolí bylo vynikající.
Crankova choreografie je velmi náročná nejen na dramatické vyjádření jemných citových změn a vtipných nuancí, ale přes zdánlivou lehkost a přirozenost v pohybu je vrcholným technickým výkonem. To bylo nejmarkantnější v duetu Petrucia a Kateřiny. Nebylo to běžné klasické „pas de deux“ = tanec dvou, ale narůstající citový vztah dvou lidí, vyjádřený neobvyklou řečí tance. Znalci jistě ocenili nádherné a neobvyklé „zvedačky“, nesené i vyhazované, které až někdy asociovaly krasobruslařský pár. Zajímavé přechody do arabesek v duetu, neotřelé tvary, natočení i pózy vytvářely vizuálně pro diváky zajímavé tvary. Celá choreografie se vůbec nesla v nezvykle novátorském duchu. Ansámblové scény byly pestré svými prostorovými i tvarovými nápady, nebo např. svatební polonéza byla krokově jen naznačena a vzápětí se změnila v hravé škádlení s promyšleným řešením nejen prostoru, ale i zakomponováním dalších sólových párů. Hravost podtrhovala i volba tanečních prvků a kroků, které mnohdy vycházely z folklóru. Vyprodané hlediště nadšeně aplaudovalo po jednotlivých tanečních scénách a na závěr odměnilo všechny tanečníky zaslouženým dlouhotrvajícím potleskem.
Blahopřejeme baletu ND k této nesmírně zdařilé inscenaci, která se jistě udrží díky zájmu diváků na jevišti ND velmi dlouho, ale bude důstojně reprezentovat stále vzrůstající úroveň baletu ND na zájezdech doma i v cizině.
TIP!
Časopis 23 (2019) - rubriky
Časopis 23 - sekce
DIVADLO
Vinohradská sto desátá
Vinohradská sto desátá
Divadlo na Vinohradech, naše největší ryze činoherní scéna, má za sebou už 110 sezón celý článek
HUDBA
Tak tohle spojení snad nikdo nečekal
Zpěvák Janek Ledecký skládá hudbu, produkuje muzikály, hraje své koncerty, jezdí turné a teď? Spojil se s dalš celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Národní muzeum připomíná letce Royal Air Force
Národní muzeum ve spolupráci s Muzeem českého, slovenského a rusínského exilu v Brně otevírá novou výstavu s n celý článek