zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Pražské jaro 2023

Dirigent  Klaus Mäkeläm

autor: Marco Borggreve  

zvětšit obrázek

Již 78. Mezinárodní hudební festival Pražské jaro zahájí 12. a 13. května 2023 Smetanova Má vlast v podání Orchestru Velšské národní opery z Cardiffu a jeho šéfdirigenta Tomáše Hanuse. Rezidenčním umělcem Pražského jara bude violista Antoine Tamestit, kterého diváci uslyší na čtyřech koncertech. V čele Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu se představí Daniel Harding, Essenští filharmonikové přijedou se svým šéfdirigentem Tomášem Netopilem. České orchestry budou dirigovat John Adams, Klaus Mäkelä nebo Oksana Lyniv. Rezidenčním skladatelem víkendu soudobé hudby Prague Offspring bude Georg Friedrich Haas, jemuž zahraje skladby ansámbl Klangforum Wien.

Starou hudbu bude reprezentovat Les Talens Lyriques se svým zakladatelem Christophem Roussetem nebo kontratenorista Andreas Scholl. Festival naváže na tradici závěrečných koncertů s programem Beethovenovy Deváté pod taktovkou Christopha Eschenbacha. Prodej vstupenek na www.festival.cz.

Zahajovací koncert a české stopy zahraničí

Tomáš Hanus, který je rovněž členem umělecké rady festivalu, účinkuje v Česku velmi výjimečně. Na festivalu se objevil naposledy před deseti lety s Ensemble intercontemporain. V čele velšského orchestru stojí již šest let a dále rozvíjí zájem britského publika o českou hudbu. Navazuje tak na dirigenta Charlese Mackerrase, který uvedl v Cardiffu britskou premiéru Řeckých pašijí Bohuslava Martinů, a také na režiséra Davida Pountneyho, současného uměleckého ředitele Velšské národní opery. Režisér, jehož práci měli možnost vidět také diváci v Brně i Praze, seznámil cardiffské publikum s Janáčkovou Její pastorkyní již v roce 1975.
„Hostování orchestru v čele s Tomášem Hanusem je pro nás splněným snem. Tomášovy úspěchy v zahraničí prohlubují naši zvědavost, kam směřuje jeho hudební uvažování a jak se vyvíjí jeho dirigentský rukopis. Česko-velšská Má vlast bude jistě slavnostní, ale také svěží a nespoutaná hudebními konvencemi,“ říká ředitel festivalu Pavel Trojan.
„Tóny Mé vlasti v dnešní době velmi potřebujeme. Probouzejí to lepší v nás, sebeuvědomění, kdo jsme, co nám říkají naše dějiny a jaký je jejich smysl. Hudba má moc jít hlouběji než slova. Smetanově Mé vlasti se nemusíme povinně klanět, tvářit se učeně a trochu se u toho nudit. Ona má sílu si nás najít sama a obejmout nás,“ svěřuje se Tomáš Hanus.

„Nezdá se, že by ve vřelém vztahu Britů k české hudbě, který lze vysledovat až k vystoupením Antonína Dvořáka v Británii v 80. letech 19. století, došlo k nějakému ochlazení,“ říká v komentáři k hostování cardiffského orchestru v Česku šéfredaktor britského magazínu Opera John Allison. „Je až na výjimky poměrně neobvyklé, aby britští hudebníci přinášeli českou hudbu do českých měst, zejména od smrti skvělého Charlese Mackerrase. Přestože je Orchestr Velšské národní opery primárně operním orchestrem, uvedení Mé vlasti je díky jeho reputaci v oblasti symfonické hudby dychtivě očekávanou záležitostí,“ dodává John Allison.

Vedle Tomáše Hanuse patří k nejúspěšnějším českým dirigentům ve světě a k ambasadorům české hudby také dirigent Tomáš Netopil. Již desátou sezonu je hudebním ředitelem a šéfdirigentem Essenštích filharmoniků, s nimiž se v Praze představí s programem s díly Elgara a Dvořáka, a to společně s houslistou Frankem Peterem Zimmermannem. „Essenská filharmonie má díky naší dlouholeté spolupráci, a myslím, že nejen díky ní, velmi hluboký a intenzivní vztah k české hudbě,“ říká Tomáš Netopil. Během působení v Essenu nastudoval s orchestrem například Řecké pašije Bohuslava Martinů, Janáčkovu Její pastorkyni, Dvořákovu Rusalku, Smetanovu Prodanou nevěstu, ale i symfonickou hudbu Josefa Suka, Karla Husy a Antonína Dvořáka.

Rezidenční umělec: Antoine Tamestit

Více prostoru než kdy jindy dostane na 78. ročníku festivalu viola. Jednak je vedle trombonu nástrojem letošního ročníku interpretační soutěže Pražské jaro a také je instrumentem festivalového rezidenčního umělce Antoina Tamestita. „Troufám si říct, že o něm můžeme bez nadsázky mluvit jako o jednom z největších umělců střední generace. O to větší radost mám, že Antoina Tamestita představíme hned v několika polohách s velmi širokým repertoárem po boku světových i domácích umělců. V Praze si ho opravdu užijeme, protože přijal naši nabídku na předsednictví v porotě violové soutěže, kde spolu s ním zasednou další vynikající violisté,“ říká dramaturg Pražského jara Josef Třeštík.

Antoine Tamestit se ve dvou večerních recitálech v Rudolfinu představí nejdříve se svým dlouholetým uměleckým partnerem, klavíristou Cédricem Tiberghienem, a poté s houslistkou Isabelle Faust. Na koncertu s klavírem zazní vedle velikánů romantického období Franze Schuberta a Roberta Schumanna také hudba mistra alžbětinské melancholie Johna Dowlanda, na jehož slavnou píseň složil variace Benjamin Britten, i sonáta britsko-americké violové virtuosky 20. století Rebeccy Clarke. Neobvyklá dramaturgie prostupuje i koncertem Antoina Tamestita s Isabelle Faust. Protipól skladatele Jeana de Sainte-Colombe ze 17. století a žijícího autora Györga Kurtága podtrhnou díla Wolfganga Amadea Mozarta.
Rezidence Antoina Tamestita vyvrcholí koncertem s Českou filharmonií a finským dirigentem Klausem Mäkeläm, který ve svých šestadvaceti letech patří k nejžádanějším dirigentům současnosti. „Tento energický umělec zanechal nepřehlédnutelnou stopu v Oslu, ujal se vedení Orchestre de Paris a od sezony 2027/28 bude šéfdirigentem amsterdamského Royal Concertgebouw Orchestra, který je řazen na nejvyšší příčky světových orchestrů. Máme radost, že jeho český debut se právě na našem festivalu odehraje s působivým Koncertem pro violu a orchestr Alfreda Schnittkeho,“ říká ředitel Pražského jara Pavel Trojan. Završením společné práce poroty soutěže v oboru viola i v oboru trombon budou dva koncerty, a to v Anežském klášteře a v Národním technickém muzeu. Zde se porotci představí jako sólisté, komorní i tutti hráči s osobním a neotřelým programem. Koncerty s názvy Viola? Viola! a Trombon? Trombon! budou oslavou hudby a muzicírování.

Legendy Adams a Eschenbach v Praze

Festivalový koncert České filharmonie přinese legendu americké hudby Johna Adamse v dvojroli coby skladatele a dirigenta. První český orchestr nabídne dvě Adamsova díla, kdy se klavírního partu díla Must the Devil Have All the Good Tunes? ujme Islanďan Víkingur Ólafsson. Na programu je i Adamsova strhující orchestrální miniatura Stále ještě tančím, věnovaná dirigentovi Michaelu Tilsonovi Thomasovi a jeho manželovi Joshuovi Robinsonovi, bývalému gymnastovi a swingovému tanečníku. V druhé půlce to pak bude hudba Igora Stravinského a současné americké skladatelky a oddané enviromentalistiky Gabrielly Smith.

Hned dvakrát, a to v závěru festivalu, zazní Beethovenova Devátá symfonie, kdy Českou filharmonii povede Christoph Eschenbach. Jedno z nejuváděnějších děl v historii festivalu zaznělo na Pražském jaru naposledy v roce 2010. Dvě provedení spojuje Pražský filharmonický sbor se sbormistrem Lukášem Vasilkem, tentokrát budou pěveckými sólisty Simona Šaturová, Lucie Hilscherová, australský tenorista Steve Davislim a Jan Martiník.

Návrat Kubelíkova orchestru

Ligu špičkových orchestrů bude v květnu 2023 reprezentovat Symfonický orchestr Bavorského rozhlasu, o jehož hostování a také o přítomnost dirigenta Daniela Hardinga usiloval festival několik let. Na koncertu zazní Mahlerova Sedmá symfonie, která měla světovou premiéru v Praze v září 1908 u příležitosti 60. výročí vlády rakouského císaře a českého krále Františka Josefa I., kdy orchestr řídil samotný skladatel.

Stará hudba na festivalu

Starou hudbu přiveze do Prahy špičkový francouzský orchestr dobových nástrojů Les Talens Lyriques a jeho zakladatel Christophe Rousset. V rámci svého prvního českého vystoupení provedou koncertně dvě opery z doby vlády Ludvíka XIV. Opera Almasis od téměř zapomenutého skladatele Josepha-Nicolase-Pancracea Royera zazní v Praze dokonce v novodobé premiéře a následně se díky koncertnímu turné rozběhne do dalších koutů Evropy. Druhou operou bude Rameaův Pygmalion. Díky hostování v Praze vystoupí vokální specialisté na interpretaci staré hudby: sopranistka Déborah Cachet, mezzosopranistky Natalie Perrez a Ambroisine Bré, tenorista Mathias Vidal a barytonista David Witczak. „Pozvání na Pražské jaro je radostí a ctí. V zahraničí jsem rád ambasadorem francouzské hudby – je to repertoár blízký mému srdci a je součástí mé DNA. Royer a Rameau si nepochybně podmaní i srdce pražského publika,“ říká v očekávání festivalového koncertu dirigent Christophe Rousset.

Slavnost staré hudby zažije festivalové Rudolfinum podruhé díky Czech Ensemble Baroque a jeho zakladateli a dirigentovi Romanu Válkovi. Neúnavné bádání souboru a znovuobjevování tvorby českého barokního a klasicistního skladatele Františka Ignáce Tůmy přinese velkolepé Te Deum, v němž se altového partu zhostí německý kontratenorista Andreas Scholl. Předznamenáním české novodobé premiéry v květnu 2023 na festivalu Pražské jaro je nahrávka Czech Ensemble Baroque s hudbou Františka Ignáce Tůmy, která vychází v listopadu 2022 u Supraphonu.

Pražské orchestry s festivalovým leskem

Dvě výrazné dirigentské osobnosti střední generace se ujmou vedení koncertů dvou domácích orchestrů. „Vskutku festivalový program zazní na koncertě PKF – Prague Philharmonia s ukrajinskou dirigentkou Oksanou Lyniv, jež si vydobyla respekt prvotřídní muzikalitou, talentem i odvahou svobodně prezentovat své občanské postoje,“ říká ředitel Pražského jara Pavel Trojan.
Oksana Lyniv v minulosti asistovala Kirillu Petrenkovi v Bavorské státní opeře, poté převzala post hudební ředitelky Opery ve Štýrském Hradci a jako první žena dirigovala na festivalu v Bayreuthu. Ve spolupráci se sopranistkou Juliou Tkačenko a vítězi Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro, fagotistkou Minju Kim a klarinetistou Lilianem Lefebvrem, uvede „Pražskou“ symfonii Wolfganga Amadea Mozarta, Duet-concertino Richarda Strausse a novou skladbu na texty ukrajinské básnířky Liny Kostenko od svého krajana Eduarda Resatsche.

Zvlášť slavnostní bude koncert k 100. výročí zahájení pravidelného vysílání Českého rozhlasu. Symfonický orchestr Českého rozhlasu vystoupí v čele s vynikajícím německým dirigentem Corneliem Meisterem a v podání Jana Mráčka, koncertního mistra České filharmonie, zazní Dvořákův Houslový koncert. „Před více než dvaceti lety, když jsem byl ještě student, jsem se zamiloval do symfonií Bohuslava Martinů,“ svěřuje se Cornelius Meister a dodává: „Tenkrát jsem poznal neskutečně sonorní a hluboce procítěné nahrávky Václava Neumanna.“ Právě český dirigent patřil k výrazným hudebním ředitelům opery a orchestru ve Stuttgartu, které od roku 2018 Cornelius Meister vede. „K české hudbě má Meister velmi vřelý vztah. Kromě hudby Bohuslava Martinů a Antonína Dvořáka rád uvádí tvorbu Leoše Janáčka a ve světové premiéře uvedl hned několik děl současného skladatele Miroslava Srnky,“ poznamenává dramaturg Pražského jara Josef Třeštík.

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK bude mít příležitost stát u začátku umělecké kariéry české dirigentky Aleny Jelínkové – bude jí patřit Debut Pražského jara. „Stanout po boku orchestru FOK a být součástí Pražského jara je pro mě velikou ctí a velmi se na naši spolupráci těším,“ říká Alena Jelínková. „Program tvoří neobvyklé propojení tří děl: populárního baletu Romeo a Julie Sergeje Prokofjeva, Římských pinií, ve kterých italský skladatel Ottorino Respighi bohatou hrou barev evokuje věčné město, a Capriccia pro violoncello a orchestr českého klasika 20. století Jana Nováka,“ přibližuje dramaturg Pražského jara Josef Třeštík. Violoncellového partu se zhostí Tomáš Jamník.

Světoví sólisté

Na festival zavítá po jedenácti letech mezzosopranistka Magdalena Kožená s klavíristkou Mitsuko Uchida, v jejichž podání zazní francouzský písňový program se skladbami Clauda Debussyho a Oliviera Messiaena. Hudebně ztvárněné motivy lásky a vášně čerpají inspiraci z díla Paula Verlaina, Charlese Baudelaira nebo Pierra Louÿse.

Mezi osobnosti festivalu bude patřit také jedinečný klavírista Igor Levit, jenž v Praze debutoval v roce 2021 na Klavírním festivalu Rudolfa Firkušného. V Rudolfinu tentokrát zazní skladby od Richarda Wagnera v aranžmá Zoltána Kocsise a dále od Johannese Brahmse, Franze Liszta a jazzového klavíristy a skladatele Freda Hersche, premiérovaná Levitem teprve letos v Carnegie Hall.

Nepřehlédnutelný cembalista Jean Rondeau, laureát Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro, čekal na svůj festivalový debut jedenáct let. Představí se nejprve jako sólista s vlastním programem Výstup na Parnas s díly Johanna Josepha Fuxe, Josepha Haydna, Ludwiga van Beethovena, Wolfganga Amadea Mozarta a Muzia Clementiho, po jehož rozsáhlém díle odkazujícím k touze po umělecké dokonalosti je celý program pojmenován. Druhou příležitostí slyšet Jeana Rondeaua na festivalu bude společné vystoupení v kvartetu se souborem Nevermind. Program obsahuje dílo jediného skladatele, geniálního Carla Philippa Emanuela Bacha.

Prague Offspring s Georgem Friedrichem Haasem

Už podruhé se na festivalu uskuteční víkendová rezidence předního souboru soudobé hudby Klangforum Wien, a to v rámci Prague Offspring v holešovickém Centru současného umění DOX. Rezidenčním skladatelem bude po Olze Neuwirth další výrazná postava soudobé klasické hudby, Georg Friedrich Haas. Soubor provede jeho Koncert pro bicí a legendární kompozici in vain. Pražské jaro pokračuje v objednávkách skladeb od současných českých skladatelů. Klangforum Wien na Prague Offspring předvede v premiéře díla Jany Vöröšové, Matouše Hejla, Františka Chaloupky, Michaely Pálka Plachké, Šimona Vosečka a Pavla Šabackého, studenta Janáčkovy akademie múzických umění v Brně, jenž obdržel zakázku poté, co se zúčastnil Reading Lessons v květnu 2022. Klangforum Wien bude oba večery 26. a 27. května 2023 dirigovat Peter Rundel. Vedle koncertů tvoří program Prague Offspring i masterclass, veřejná zkouška děl studentů (zmíněné Reading Lessons), diskuse s Georgem Friedrichem Haasem nebo projekce filmu Hyena se spisovatelkou, performerkou, BDSM koučkou a manželkou rezidenčního skladatele Mollenou Williams-Haas v titulní roli.

14.11.2022 11:11:36 Redakce | rubrika - Festivaly

Časopis 48 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Starý dobrý Nový (Oldřich) - Ndb

Články v rubrice - Festivaly

Janáček Brno má za sebou další úspěšný ročník

Orchestr Velšské národní opery a Adam Plachetka

V Brně se opět podařilo něco zcela mimořádného – mezinárodně vysoce hodnocený festival Janáček Brno přin ...celý článek



Časopis 48 - sekce

HUDBA

Marek Ztracený představil emotivní baladu

Marek Ztracený na přebalu singlu Pomalu

Marek Ztracený na sobotním televizním vyhlášení ankety Český slavík, v jubilejním šedesátém ročníku této popul celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Filmové tipy 49. týden

T. Pauhofová (Lída Baarová)

Roznese tě na kopytech
Jiří Dvořák a Milan Šteindler v televizním filmu podle slavného bestselleru Simony M celý článek

další články...