zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Plakát v souboji ideologií 1914 – 2014

Plakát v souboji ideologií 1914 – 2014

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Centrum současného umění DOX zve na výstavu Plakát v souboji ideologií 1914 – 2014, která se uskuteční od 14. února do 19. května 2014.
Výstava odkazuje ke známému výroku Marshalla McLuhana „médium je poselství" a z perspektivy současné společenské situace zkoumá součinnost mezi plakátem jako médiem propagandy a poselstvím dominantních ideologií v průběhu posledních sta let. V historicky členěných sekcích se představí domácí i zahraniční exponáty zapůjčené z jedné z největších světových sbírek válečné propagandy i z řady institucí a soukromých sbírek v ČR.

Záměrem výstavy je z perspektivy současné společenské situace ukázat součinnost média propagandy, jakým je plakát, s poselstvím dominantních ideologií v průběhu posledních sta let.
Zatímco většinu 20. století charakterizovala soutěž dvou dominantních společenských systémů, kapitalismu a socialismu, dnešní situace je z tohoto hlediska méně přehledná. Současnou nejistotu ve společnosti provázejí pokusy politických oportunistů oživovat některé myšlenky ideologií minulosti, například rasismu a fašismu, nebo tendence státu potlačovat demokratické principy, například v jeho snaze sledovat a kontrolovat své občany. Média jsou hlavním prostředkem ke sdělování těchto poselství či metanarativů.
Výstava Plakát v souboji ideologií 1914-2014 se zaměřuje na médium plakátu s přesahy k dalším médiím, jako je film a digitální média a je členěna do několika sekcí z historického hlediska. První tři sekce ukážou úzké sepětí válek s rozvojem národních států na jedné straně a se vznikem a upevněním komunistického systému po první a druhé světové válce na straně druhé. Další část se zaměří na období studené války a soutěž socialismu a kapitalismu, systémů reprezentovaných dvěma světovými velmocemi SSSR a USA. Sekce věnovaná období po roce 1989 zdůrazní specifika transformačního období 90. let včetně působení globalizačních procesů. Závěrečná část výstavy naznačí, jak souvisí překotně vyvíjející se mediální sféra (multimédia a nová média) se současnými ideologickými střety a alternativami, neboli jak se uplatňuje součinnost média a poselství.

10.2.2014 09:02:10 Redakce | rubrika - Výstavy

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Výstavy

DOX přináší téma identity nahlížené z různých úhlů pohledu

Z výstavy ((Foto: Jan Slavík)

V DOXu je umění a učení od počátku neoddělitelné. Další pokračování dlouhodobého projektu Úhel pohledu, který ...celý článek


Život je dobrá věc je název výstavy v galerii Prostora

Obraz od Josefa Bolfa

Galerie Prostora i v roce 2024 pokračuje se představováním sbírek současných výtvarných umělců. Nová výstava o ...celý článek


Možné podoby knihy

Možné podoby knihy

V Historické budově Národního muzea se otevírá výstava s názvem Možné podoby knihy. Ta představí část knižní t ...celý článek



Časopis 20 - sekce