zvláštní poděkování
Quantcom.cz

DOX představuje dílo Genesise Breyera P-Orridge

Breyer P-Orridge, Ve tvaru kříže 2005

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Byl*a výraznou postavou, která nejenže výrazně ovlivnila alternativní subkulturu posledních 50 let, ale také někým, kdo dokázal změnit identitu a osvobodit se z genderových škatulek. Unikátní misi o osvobození těla, individuality i umělecké tvorby lze nyní prozkoumat v DOXu.

IT IS A PAINFUL THING TO BE ALONE: WE ARE BUT ONE představuje výtvarnou tvorbu britské*ho umělce*kyně, hudebníka*ice, okultisty*ky a zvukové*ho kouzelníka*ice Genesise Breyera P-Orridge (1950–2020), který se se svou manželkou Lady Jaye Breyer (1967–2007) rozhodli změnit koncept vlastní identity, genderu a fyzického těla. Skrze chirurgické a estetické úpravy spojili své tělesné rysy a vytvořili tak novou entitu Breyer P-Orridge známou pod uměleckým označením Projekt Pandrogyne.
„Můj otec byl pokrokově smýšlející filozof a jeho*jí myšlenky týkající se věcí, jako je genderová nonkonformita, individualistické vyjádření sebe sama a tvůrčí autonomie, jsou jen několika příklady toho, jak je jeho*jí vliv cenný pro všechny novodobé diváky, kteří hledají inspiraci.“ – Genesisova dcera Genesse P-Orridge.

Výstavu Genesise Breyera P-Orridge, první tohoto typu v Evropě, pořádá pražské Centrum současného umění DOX ve spolupráci s New Discretions (New York). Partnerem výstavy je Pioneer Works.
„Aktivity Genesise Breyera P-Orridge se projevovaly jak v hudbě, tak ve výtvarném umění, podílel*a se na filmech, psal*a knihy a básně. Bohužel v době, kdy ty práce vznikaly, tak se dočkal*a určitého nepochopení, ale on*a bez ohledu na úspěch, šel*šla tím svým daným směrem. A s odstupem času můžeme vidět, že stál*a u zrodu několika hudebních žánrů a celkově ovlivnil*a vůbec to, co alternativní kultura dneska znamená,“ uvádí tvorbu Genesise Breyera P-Orridge kurátor DOXu Otto M. Urban.

Výstava v DOXu navazuje na projekt BREYER P-ORRIDGE: We Are But One, který připravil Pioneer Works v Red Hook Labs v Brooklynu v roce 2022. Tehdy představená díla tvoří nyní jádro nového projektu a nabídnou intimní pohled na Pandrogyne Project (Genesis Breyer P-Orridge s Lady Jaye Breyer P-Orridge), tedy téměř dvě desetiletí trvající snahu o osvobození lásky a čistého vědomí z hranic genderově konformního těla.
Podle kurátora Otty M. Urbana uvažoval*a Genesis Breyer P-Orridge o tvorbě tak komplexně, že bylo jen otázkou času, kdy do této komplexnosti vstoupí i on*a sám*a jako takový*á. „Začalo to postupně, vyrůstalo to z aktivit spojených s performance a body artem. Nejprve navazoval*a na zmiňované akcionisty a poté se díky velmi pevné duchovní koncepci stal tvůrčí materiál z jeho vlastního těla. Uvažoval*a tak, že člověk by si měl uvědomit lidskou individualitu, měl by si uvědomit, že neexistuje nějaký předem daný vzorec, podle kterého se život musí odvíjet, ale že v životě existuje volnost do toho vzorce aktivně vstupovat a vzorec přetransformovat. A sám*a se rozhodl*a svou fyzickou proměnu zároveň zdokumentovat.“

K přípravě výstavy v DOXu dorazil z New Yorku i Benjamin Tischer, který s Genesisem spolupracoval víc než dvacet let a poslední dekádu byl i jeho*jím galeristou. „Genesis, ať už prostřednictvím tělesných modifikací, hudebních inovací, přijímáním okultních strategií, nebo zpochybňováním genderu, byl*a často napřed. A nikdy se nebál*a jít příkladem, být otevřený*á a velkorysý*á ve svých záměrech. Jedním z jeho*jích trvalých poselství je, že se jako druh musíme změnit a vyvinout, doufejme, že do humánnější verze.“
Výstava je dělena do pěti částí. Díla Genesise Breyera P-Orridge doplní také historické materiály, letáky, obaly alb a fotografie z jeho*jích předchozích spoluprací, včetně COUM Transmissions, Throbbing Gristle a Psychic TV.
Další materiály zahrnují kontextuální kontextuální díla Daniela Albriga, Hanse Bellmera, Williama S. Burroughse, Cerith Wyn Evanse, Valy Denham, Scotta Ewalta, H. R. Gigera, Briona Gysina, Michelle Handelman, Erica Heista, Lucie Hoškové, Petera Christophersona, Dereka Jarmana, Nicolase Jenkinse, Marie Losier & Bernarda Yenelouise, Pierra Moliniera, Fakira Musafara, Hermanna Nitsche, Genesse P-Orridge, Sandie Shaw, Vladimíra Skrepla, Scotta Treleavena, Pauline Smith, Annie Sprinkle, Carla van Vechtena a Sama Zimmermana.
Součástí výstavy je také sochařská instalace připomínající svatyni, kterou vytvořila Genesisova dcera Genesse P-Orridge. Sama do DOXu dorazila a na přípravě výstavy se podílela. „Mým záměrem bylo v této svatyni vytvořit prostor určený k úctě a rozjímání okolo inspirativního života, který můj otec vedl. Svatyně zahrnuje relikvie i posvátné předměty z osobního oltáře mého otce, které nashromáždili na svých cestách po duchovních oblastech, jako je Benin a Nepál. Chybět nebudou ani kusy materiálů z jejich vlastních sochařských děl a plátkové zlato – oblíbený materiál v jejich praxi, které jsme spolu, když jsem vyrůstala, často používali při práci na uměleckých dílech.“

6.11.2023 11:11:27 Redakce | rubrika - Výstavy

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Výstavy

Život je dobrá věc je název výstavy v galerii Prostora

Obraz od Josefa Bolfa

Galerie Prostora i v roce 2024 pokračuje se představováním sbírek současných výtvarných umělců. Nová výstava o ...celý článek


DOX přináší téma identity nahlížené z různých úhlů pohledu

Z výstavy ((Foto: Jan Slavík)

V DOXu je umění a učení od počátku neoddělitelné. Další pokračování dlouhodobého projektu Úhel pohledu, který ...celý článek


Možné podoby knihy

Možné podoby knihy

V Historické budově Národního muzea se otevírá výstava s názvem Možné podoby knihy. Ta představí část knižní t ...celý článek



Časopis 20 - sekce

HUDBA

Hudební tipy 21. týden

Barry White

Let The Music Play, příběh Barryho Whitea
Komplikovaný životní příběh amerického skladatele a zpěváka s nez celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Novinky z Institutu Pavla Šmoka

Luboš Ogoun (Foto: Institut Pavla Šmoka)

V Institutu Pavla Šmoka (IPŠ) v Braníku je i v roce 2024 zpřístupněna videotéka se studovnou s archivem tiskov celý článek

další články...