zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Ukázka z Lidské komedie

Pavel Brázda: Z cyklu Závodníci

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Malíř Pavel Brázda, jehož život je sám o sobě ukázkou lidské komedie nebo spíš dramatu, představuje své dílo na výstavě s příznačným názvem - Ukázka z Lidské komedie. Pro umělecké kritiky byl dlouhou dobu nezařaditelný, a proto necítili potřebu se jím zabývat. V nedávné době byl však právě pro svou nezařaditelnost oceněn tento bývalý „umělecký disident“, filosof z kotelny, outsider jako jeden z nejosobitějších umělců u nás, jehož obrazy visí v NG, kterému NG také uspořádala v roce 2006 rozsáhlou výstavu k 80. narozeninám, který je vyznamenáván a který může dnes o sobě prohlásit „ Jsem nezávislý majetný člověk“.

Pochází z bohaté rodiny umění milovného brněnského advokáta, která byla spřízněna s rodinou Čapků – jeho tetou byla Dr. Helena Koželuhová (dcera Heleny Čapkové). Vztah k umění měl tedy přímo vrozen. Studoval dějiny umění, které ho brzy přestaly bavit, byl vyloučen z AVU z kádrových důvodů, učil se malířem pokojů a především se učil kreslit sám podle starých mistrů a přírody a dosáhl takové profesionality, které by, jak se sám domnívá, na AVU nikdy nedosáhl. Perfektně zvládnutá kresba, přecházející postupně do abstrakce a stylizace je také základem jeho tvorby, přičemž forma sama je pro něj jen prostředkem vyjádření. I když se záměrně stavěl do opozice vůči vyprázdněnému formalismu moderny a vyumělkovanému surrealismu a spíše přiznává vliv expresionismu a kubistických struktur, nedají se stopy surrealismu v jeho díle popřít. Stýkal se také s Nezvalem a Teigem a měl rovněž blízko ke skupině 42. V 16 letech si pojmem hominismus (vymyšleným Josefem Palivcem) jakoby stanovil umělecký program – umění o člověku a pro člověka, který sleduje v dodnes. Inspiroval se také městským folklórem a výtvarnými projevy různých kultur, v padesátých letech předznamenal pop art. Sám hovoří o tom, že přestože jeho obrazy mají racionální rámec, chovají se jako sny – vznikají jaksi nezávisle na jeho vůli. Grotesknost, komika, šibeniční humor ale i jakási urputnost - nejnápadnější rysy jeho práce, odrážejí dobu, mentalitu, vnitřní prožitky a zároveň umožňují najít odstup od hrůz a absurdit existence.

Výstava představuje některé veristické obrazy z 50. let a zejména průřez novější tvorbou od 80. let, kdy Pavel Brázda začíná s grafickými experimenty a později i s počítačem. Poslední obrazy už jsou „namalovány“ jen počítačově, protože počítač - jak autor říká – ulehčuje práci a dokáže namíchat lepší barvy na větším formátu.

Do 7. března bylo možné výstavu vidět v Galerii v 5. patře v Myslíkově ulici v Praze, od 11. března do 1. května 2009 v brněnské Galerii Aspekt.

9.3.2009 18:03:59 Helena Kozlová | rubrika - Výstavy

Časopis 16 (2009) - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Výstavy

Tomáš Císařovský (CZ) – Dorota Sadovská (SK): Neúnosná něha

Dorota Sadovská, Z cyklu Drawing  Pin, 2009

Od 16. dubna 2009 do 9. května 2009 je v Galerii 5. patro, Myslíkova 9, k vidění výstava - Tomáš Císařovský ...celý článek


Okamžiky architektury

Okamžiky architektury

Architektonický ateliér "Un souffle sur la ville", Velvyslanectví Dánského království a Městská knihovna v Pra ...celý článek


Animaliter: když zvířata umí mluvit

Animaliter: když zvířata umí mluvit

Městská knihovna v Praze, pobočka Opatov (Opatovská 14, Praha 11) v dubnu hostí putovní výstavu knižní ilustra ...celý článek


Oscar Niemeyer – Brazilská vlna

Oscar Niemeyer

Oscar Niemeyer, fenomén architektury dvacátého století, se narodil v před neuvěřitelnými 102 lety a dnes stále ...celý článek



Časopis 16 - sekce

DIVADLO

Divadelní tipy ČT na 17. týden

Herečka Antonie Hegerlíková

Neobyčejné životy (2/12) Antonie Hegerlíková (Vysílání: 22.04., 21.00 hod., ČT1)
Profesionální život paní H celý článek

další články...