ON-LINE - Detail příspěvku
Hamlet – křížovka bez tajenky?
autor: archiv
Ve dvou dnech (23. a 24. srpna 2004) vystoupila na Nejvyšším purkrabství Pražského hradu společnost Czechoslovak-American Marionette Theater (CAMT). Čtyři herci (včetně režiséra Víta Hořejše v hlavní roli + Deborah Beshaw, Stephen W.Kolbert a Theresa Linnihan), velké loutky Jakuba Krejčího, „davy a armády – miniaturní loutky“ Miloše Kasala. Scéna vycházející z pouťového kolotoče, štafle. Zkrátka, tak trochu divadlo do kapsy. A Shakespearův Hamlet v originále – spíše jako záminka pro prezentaci nápadů pana režiséra. Tak trochu muzikál – neboť některé části textu jsou odzpívány (podle zahraničních kritik ve stylu L. Cohena), chvílemi to zní jako šanson, chvílemi jako odrhovačka, pop-music či blues. Živý hudební doprovod na klávesy.
Naznačené prvky signalizují, že by to snad mohlo být zajímavé… ale celkový dojem je spíše matoucí.
Snad jako hold českým loutkářům tu navíc figuruje postava Kašpárka, který pro mě nepochopitelně přebírá v různých částech hry repliky nejrůznějších postav – od Horatia, přes Polonia k Hamletovi. Člověk tak po celé představení nepřestává uvažovat, proč vlastně. Je to jakási variace na Shakespearovy klauny? Má to být průvodce dějem či vtipný glosátor? Pokud jedna z jmenovaných možností byla cílem, nepodařilo se jí realizovat (např. slavná hrobnická scéna úplně nabízela velké „sólo“ pro Kašpárka, ale pohříchu se odbyla bez něj - s dvěma miniaturními loutkami, které šveholily pár centimetrů nad úrovní scény, takže diváci v zadních řadách je vůbec nemohli vidět). Podobně zmateným dojmem působily i výstupy dalších postav. Interakce herců a loutek je samozřejmě legitimní a nikterak nový způsob stylizace – ale tady to chvílemi působilo, že v určitých situacích hercům jejich dřevění kolegové spíše překážejí…
Stejně matoucí byly střihy v textu – tomu, kdo zná text Hamleta, občas až zatrnulo… Dočkali jsme se sice všech notoricky známých replik a alespoň částí monologů (některých ve zpívaných variacích), ale celkově z této změti výstupů člověk jen velmi obtížně lovil příběh.
Nelze popřít, že režisér má bezesporu plnou hlavu nápadů – nicméně, možná by bylo lépe, kdyby se alespoň některých vzdal ve prospěch sevřenější a jasnější koncepce. Na povrch až příliš vyhřezávala samoúčelná hravost a snaha o prezentaci něčeho „onačejšího“.
Pro ilustraci alespoň pár „nápadů“:
TIP!
AKCE ONLINE - Přehled příspěvků
Letní Shakespearovské slavnosti 2004
9.9.2004 - 15:48
Na počátku je slovo, na konci ticho?
1.9.2004 - 02:12
Blázni a milenci a básníci
24.8.2004 - 23:29
Hamlet – křížovka bez tajenky?
24.8.2004 - 15:44
Kateřině Čapkové je sympatická Juliina spontánnost
17.8.2004 - 15:55
Svérázný Hamlet v loutkovém provedení na Hradě
17.8.2004 - 14:13
Shakespearovské slavnosti přivítají hosty z Liberce
16.8.2004 - 12:57
Shakespearovské slavnosti zahájí pomoc umělcům v nesnázích
15.8.2004 - 12:15
Maximální fotografie zaujala přes padesát tisíc lidí
25.7.2004 - 01:24
Romea a Julii vystřídá Hamlet
24.7.2004 - 10:08
Chůva Emílie Vášáryové chrání i zradí
9.7.2004 - 23:39
Herec Filip Čapka - někdy stojí na ostří nože
1.7.2004 - 12:26
Pražský Hrad: Romeo a Julie 2004
28.6.2004 - 22:51
Maximální fotografie na Hradě
24.6.2004 - 05:34
Na zkoušce inscenace Romeo a Julie
20.6.2004 - 16:04
Jiří Hájek nejen jako Romeo
13.6.2004 - 15:17
Shakespeare shlédni …
4.6.2004 - 12:29
Shakespearovské slavnosti na portále Scena.cz
1.6.2004 - 00:35
Shakespearovské slavnosti zahájili prodej
Fotogalerie akce
reklama