zvláštní poděkování
Quantcom.cz

MILENA – výsostně ženské drama dvou osudů napříč stoletím

Dagmar Pecková a Lucie Matoušková (Milena)

autor: Martina Dvořák Venigerová  

zvětšit obrázek

Městské divadlo Mladá Boleslav uvedlo na podzim 2024 ve světové premiéře původní drama Marka Epsteina s názvem MILENA. Režisérka Adéla Laštovková Stodolová jej inscenovala s výjimečným výtvarným citem, čímž vzniklo komorní, ale mimořádně silné představení, které propojuje životní osudy Mileny Jesenské a její dcery Jany Krejcarové – známé pod přezdívkou Honza.

Dagmar Pecková v roli Mileny a Lucie Matoušková coby její dcery rozehrávají dialog matky a dcery z "onoho světa". Jejich rozhovor není pouze výměnou slov, ale je i citovým, ideovým a generačním střetem. Vše se odehrává ve scéně, kterou autor i režisérka pojali jako univerzální prostor vzpomínek, snů a bolestí. Anonymní postavy v podobě figur s bílými balónky místo hlav a zavěšenými košilemi evokují jak oběti koncentračního tábora, tak anonymní čtenářky dobových rubrik.
Scénografie Davida Janoška je syrová a industriální. Šedé panely se mění podle potřeby a světlo hraje klíčovou roli – od intimních nasvícení obličejů po ostré kužely do tvaru písmene X. Významnou složkou je i promítání přes zpětný projektor – stará technologie získává v této inscenaci nový význam: stává se prostředkem retrospektivy i živého komentáře.
Výrazné kostýmy (Simona Rybáková, Alexandra Gnidiaková) spolu se silným líčením podporují výtvarnou stylizaci. Vizuální i pohybová složka hrají klíčovou roli. Ve scénách, jako je fyzická přetahovaná za pomocí dlouhých rukávů svetru, se manifestuje napětí mezi generacemi i vnitřní konflikty postav.

Dagmar Pecková ztvárňuje Milenu jako ženu rozhodnou, vtipnou, schopnou výstižného komentáře, ale zároveň plnou obětí. Její Milena má nadhled, ale i tragiku, eleganci i ostrost.
Lucie Matoušková v roli Honzy zaujme křehkostí, vzdorem a zranitelností. Její přítomnost je plná bolesti i touhy po porozumění.
Petr Mikeska se na scéně objevuje v několika mužských rolích – jako profesor Jan Jesenský, jako Ernst Pollak, a další. Jeho proměny jsou přesné, herecky bohaté a často slouží jako zrcadlo ženskému příběhu.

Epsteinův text je nepatetický, jazykově silný a zároveň přístupný. Opírá se o historický základ, ale míří k dnešku. Milena Jesenská byla významnou novinářkou, překladatelkou a přítelkyní Franze Kafky, ale zároveň ženou, která psala o módě a vaření, přestože vařit neuměla a módu neřešila. Jana Krejcarová, básnířka spojená s českým undergroundem, zemřela tragicky v roce 1981.

☆☆☆☆☆Tato inscenace nesoudí, ale klade otázky. Nechává diváka vstoupit do světa dvou silných žen, jejichž osudy se zrcadlí a překrývají. MILENA je výjimečné představení, které přesahuje rámec biografie. Je to silná výpověď o identitě, o mateřství, o době – a hlavně o ženách, které se nebály být samy sebou.☆☆☆☆☆

📘 www.mdmb.cz

14.4.2025 22:04:26 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Komuna (4inoherní klub)

Články v rubrice - Recenze

Když smajlík řekne víc než esej

Jiří Böhm a Daniel Bambas (Smiley)

SMILEY ve Studiu DVA je komedie, která baví, ale i proniká pod kůži. Petr Mikeska režíruje dvoumužné drama Gui ...celý článek


Tisíc repríz vzpomínek: Hrdý Budžes jako divadelní kronika doby

Jaroslava Vlčková, Barbora Hrzánová a Libor Jeník

Ve středu 7. května 2025 dosáhla inscenace HRDÝ BUDŽES v Divadle Antonína Dvořáka v Příbrami tisící reprízy. K ...celý článek



Časopis 20 - sekce

LITERATURA/UMĚNÍ

Filmové tipy 20. týden

Uvnitř Zuckerbergova metamozku

Ikony 20. století: Od smíchu k propagandě (1/3)
1918–1945. Svět vstupuje do 20. století s vynálezem k celý článek

další články...