Herec Marek Němec má rád velkoměstskou intimitu
autor: Petr Schier
Herec Marek Němec dokázal na sebe strhnout diváckou pozornost především svými hereckými výkony. O svém příjmení s nadsázkou prohlašuje, že mu nanejvýš otevírá dveře u inspektorů hlediště. S kolegou Františkem Němcem není v žádném příbuzenském vztahu.
Pochází z Chebu, kde se po absolvování Střední průmyslové školy stavební věnoval práci v projekční kanceláři. V dětství se věnoval hře na housle. Vystoupení na večerech LŠU pro něj představovali první kontakt s jevištěm.
K divadlu se nedostal přes klasický dramaťák. „Chtěl jsem zkusit, jak to vlastně u přijímaček na DAMU vypadá,“ vysvětluje Marek Němec. Štěstí mu přálo. Ocitl se v ročníku u Jana Buriana. Dále studoval pod odborným vedením Jany Hlaváčové, Svatopluka Skopala, Petra Kostky a Jana Šťastného.
V absolventských inscenacích hrál - Kočkareva (N.V. Gogol: Ženitba), dále ve hře W. Allena: Mocná Afrodité. Osobně má nejblíže k Raskolnikovovi a Nickovi. V Polaroidech ztvárnil postavu umírněného buřiče Nicka – „Jinak je živočišný a zároveň romantický smolař.“ Inscenace Polaroidy se bude i nadále hrát od listopadu 2003 v Divadle Komedie, přestože všichni protagonisté působí v různých divadlech.
V Dostojevského hře Zločin a trest hraje Raskolnikova. „Ten je naopak zdánlivě racionální figura - intelektuál, kterého zradí emoce.“
Marek Němec působí intelektuálně a vyrovnaně, byť jeho stisk ruky dává tušit, že nevládne jen hlavou a perem, ale tráví hodně času v posilovně. K tomu dodává, že se mu podařilo pořídit si byt, a tak posiluje na stavebních úpravách. Nezapře v sobě předchozí profesi a bravurně hovoří o cihlách či o maltové směsi. Hlavními tématy našeho povídání je ale divadelní kritika, divadelní angažmá a první zkušenosti v profesionálních divadlech.
V průběhu studia byl přizván do projektu v Národním divadle. K tomu říká: „Po uvážení všech okolností jsem z projektu odešel.“ Dnes po absolutoriu s rozvahou upřednostňuje volnou nohu. Angažmá cítí jako velké uvázání. – „Po škole mám nakročeno různými směry. Kultuře bych se chtěl samozřejmě věnovat dál. V současné době se zajímám o divadelní režii. Docházím na přednášky divadelní produkce a Bůh ví…“ Do svého rodného města by se rád vrátil právě jako hostující režisér nebo jako výkonný producent. Malé město Cheb ho k trvalému bydlení neláká. „Baví mě intimita. Praha mi poskytuje prostor volně se pohybovat a vybírat si to, co mě zajímá, aniž bych musel jít kolem toho, co mě nezajímá.“
O inscenaci Krysař informujeme na našem portále Scena.cz. Marek Němec se pozastavil nad tématem česká divadelní kritika. „Schází mi přímá, podnětná a konstruktivní konfrontace mezi inscenátory a kritiky. Mám za to, že kritika se může stát rovnocenným partnerem divadelního produktu jedině v případě, kdy s inscenátory vede dialog. Jeden ze základních problémů spatřuji v pořádání tiskových konferencí před uvedením titulu. Dále by divadelní kritik dle mého neměl zhlédnout pouze premiéru. Na druhou stranu by inscenátoři měli překročit zakořeněnou averzi vůči kritikům.“
Nehubuju. Působení na škole mě jen posílilo. I přes těžkosti spojené s působením v DISKu. V konečné fázi jsem jen získal.
Na práci s Honzou jsem se velmi těšil. Jeho výkon v inscenaci Richard III. mě motivoval k tomu, abych se snažil být mu vyrovnaným partnerem. Myslím, že takto je nutné se stavět ke spolupráci se zkušenými a uznávanými kolegy.
Častokrát si sobě pokládám stejnou otázku. Nechci zůstat jen u herectví. Dramatická umění mě zajímají v širším kontextu. Herectví pro mě nabývá smyslu pokud pracuji s lidmi a na projektech, které mi přinášejí seberealizaci – herectví pro herectví nemá pro mě smysl.
Správně. To se mi podařilo. Nalezl jsem ekonomicky perspektivní partnerku, s níž hodlám uzavřít malou finanční společnost za účelem zaopatření a výchovy dětí.
Ve vztahu k finančnímu úřadu budeme vystupovat jako obecně prospěšná společnost. The high-quality fake Rolex shop for gentlemen.
Herectví cítím jako dobrodružnou profesi. Doufám, že zůstane nadále mým koníčkem.
Jasně. Ideální pro mě bude spojení herectví a režie nebo produkce. To pak budu na jevišti odpočívat a mručet si spokojeně pod vousky.
Chtěl bych udělat Sen noci svatojánské.
Sen je podle mě adolescentní záležitostí nejtěžšího kalibru. Výzvou je i divadlo na divadle. Kromě Shakespera bych chtěl inscenovat drama Stalo se v zoo.
Neodnese, vždyť budu sám režírovat.
Kuju, když mládí paří…
TIP!
Časopis 26 - rubriky
Časopis 26 - sekce
HUDBA
Omar Apollo - God Said No
Americký zpěvák Omar Apolonio Velasco pochází z Indiany, ale jak jméno napovídá, má exotické kořeny. Hlásí se celý článek
OPERA/ TANEC
Dílo Jiřího Kyliána Moving Still v ND
Ojedinělý tvůrčí počin, který v uceleném zážitku umožní vychutnat si kreativní myšlení legendy světové choreog celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Mexické drama Bez zvláštních znamení
Bez zvláštních znamení
Putování matky za ztraceným synem syrovou krajinou severního Mexika – končinam celý článek